Friday, October 30, 2009

Sistem yg pelik lagi menyusahkan...di Jerman

Saja tak nak blog ni bersawang sebenarnya...dan lagi tak nak memori ni hilang gitu jer...so baik saya catatkan di sini...beberapa pengalaman yg bagi saya pelik dan menyusahkan...

Pengalaman pertama...(yg masih saya ingat laaaa)

Masa anak2 nak masuk sekolah primary...pihak sekolah tel saya dalam 2 bulan sblm cuti sekolah tadika..oleh sbb saya tak faham bahasa German (tapi saya faham la yg dia tu dr pihak sekolah)..jadi org tu letak telefon gitu jer...huhuhu...apa agaknya derang nak bg tahu?..dalam hati saya dok fikir sendiri...selang beberapa hari lepas tu..org yg sama telefon lagi...(agaknya dia ingat lepas beberapa haritu..saya dh boleh cakap german kot heheh..) tapi bila sya bg tahu sekali lagi yg saya tak faham apa yg dia cakap..dia nak letak gagang sekali lagi...kali ni saya berjaya stop dia...saya cakap nanti dulu...jgn letak telefon lagi..nanti saya bg telefon pada kawan German saya...(masa tu saya masih di rumah lama...kawan german Cuma tinggal di tingkat atas)...

So cepat2 la saya berlari ke bilik atas dgn bawa tel...bersembang la 2 org ni...at the end saya pun tahu la yg pihak sekolah nak saya bawa anak2 gi check up sblm masuk sekolah rendah...ooo itu yg dia nak bg tahu...agak2 kalau saya tak stop dia dr letak telefon...apa macam yer?

So bila saya dh habis sumer kelas2..exam2..so saya berkemas utk nak pindah ke rumah sekarg ni...lepas pindah..baru saya uruskan utk bawa anak2 check up. Sebelum nak gi tu..saya ada hantar emel pd pihak uni saya minta sikit penjelasan sbb selama ni tiap kali saya atau anak2 sakit..ada sorang staff ni yg selalu book kan appointment kat klinik sbb Dr2 kat Idstein ni aduhai....tak bleh speaking laaaa..kadang2 Dr boleh speaking..tapi receptionist klinik tu pulak takleh jadi takleh juga nak booking appointment....tu yg jadi serabai hidup saya tuh.. nak sakit pun kena fikir dua tiga kali oooo (tapi saya tak percaya derang ni takleh speaking...saya rasa derang tak nak speaking jer...)

So saya tunggu punya tunggu...staf ni tak balas2 emel..beberapa kali saya cuba tel opis..tak berangkat...saya pun faham la...saya kena uruskan sendiri kali ni...saya kena buat sblm saya mula praktikal...kalau dh mula nanti susahla...nak minta cuti segala bagai...jadi satu hari tu..kami 5 beranak gi redah la...nak booking aptt dulu hajatnya...jadi saya pun gi satu klinik yg mmg pernah saya bawa anak2 saya haritu...tapi..hahaha..si receptionist ni tak faham apa yg saya cuba nak cakap huhuhu...nasib baik masa tu ada pesakit lain yg boleh speaking..so dia tolong jelaskan pd staf tu...at last...dia cakap kalau nak check up tu bukan kat klinik ni (patutla berbelit2 juga nak bagi dia faham...rupanya procedur tu tak dibuat di kliniknya)...so saya pun minta dia bg tahu klinik mana yg buat check up yg pihak sekolah ni nak...tapi percaya tak...dia boleh tak tahu kat mana procedur ni di buat! (ker...dia tak faham apa yg saya tanya??)

So kalau saya nak main redah lagi..takut buang masa jer...kalau saya sorang..tak mustahil..saya redah juga..tapi dok berangkai dgn askar2 ni...kalau derang kata tak nak jalan..ha...mmg derang berdiri tegak la kat situ...toksah buat apa la...bulan posa pulak tu...hai..mmg menguji kesabaran betul....so saya ambik keputusan utk balik jer...lepas tu saya tel kawan german saya ni...dia boleh gelak kat saya bila tahu yg saya bawa anak2 saya gi check up kat klinik biasa...katanya procedur ni di buat di klinik khas..biasanya satu2 bandar hanya ada satu jer klinik macam tu (habis tu takkan la klinik yg saya gi mula2 tu tak tahu kat mana tempat tu??itu klinik peadiatrik..dn klinik tempat nak buat check up ni pun hanya kendalikan budak2 jer..habis selama ni tak pernah ada komunikasi ker antara derang? Tak pun dia baru masuk keje kot? Hihihi...)..jadi kawan saya ni pun tolong la book kan appointment dgn klinik tu...dan dapat la satu tarikh...masalahnya saya dh mula praktikal...dan mengikut agreement praktikal tu..saya tak layak utk dapat apa2 cuti...huhuhu...siksanya...tapi Alhamdulillah..bos tempat saya keje tu baik...bila saya bg tahu pasal ni...mudah jer dia bg saya cuti...katanya kalau bila2 saya perlukan cuti...bg tahu jer kat dia...Alhamdulillah...

So bila tiba hari temujanji kami pun pegi la...huhuhu..macam nak nangis...Dr tu layan saya macam saya ni imigran...malasla nak citer sakit hati...tapi at the end...dapat la surat dr Dr tu mengatakan anak2 saya layak masuk sekolah...sbb anak2 saya faham apa yg dia cakap...anak2 saya boleh buat kira2 mudah..anak2 saya boleh kenal objek..anak2 saya boleh berjalan tegak huhuhu apakebenda la...anak2 saya boleh berjengket..anak2 saya boleh berlari..melompat...fuh lega...lepas satu beban...

So pengajaran dr citer tu...sistem kita di Malaysia ada ker benda2 gitu?

Pengalaman kedua...(alamak..dah panjang la pulakkkk)

Masa saya tgh mengalami masalah kewangan yg kritikal huhuhu...(kritikal sungguh masa tu...ekoran dr bil air dan gas yg tertunggak dr rumah lama yg mana jumlah keseluruhannya boleh buat beli kete baru cash!!! Huh...sabar je la...)jadi rajin la dok belek2 statement bank...nak kaji macam mana nak jimatkan perbelanjaan tuk survive sementara nak tunggu elaun baru masuk....dalam saya dok belek2 statement bank tengok2 pihak kindergarten potong lagi mahal dr masa ketiga2 anak2 saya di tadika...(sekarg ni 2 dr anak2 saya dh masuk sekolah...Cuma tinggal yg bongsu jer kat tadika)...dulu masa ketiga2 di tadika..mereka potong 98.01€ (kata kawan german saya...charge tu mahal tu..tu bukan bayaran utk kindergarten biasa...) habis nak buat macam mana...dh saya ni dok kat hulu..itu jer satu2nya tadika yg ada...kena la terima...so saya teruskan juga la...

Tapi bila tengok mereka potong 127€ pulak kali ni sedangkan Cuma seorg saja anak saya kat situ...saya pun tanyala kenapa..huhuhu..tapi macam biasala...mana la derang ni boleh nak terangkan apa2 kat saya...so apa lagi...saya kena cari org yg boleh speaking german la...hahah kali ni saya bawa handy saya kepada boss kat tempat saya praktikal...boss saya ni mmg la dh lama kawin...tp dia tak mahu ada anak sbb keje dia tak ‚mengizinkan‘ dia ada anak...so lama gak la 2 org tu dok bercakap...(sblm saya bg handy tu pada boss saya..saya terangkan dulu apa masalahnya...huhu..kalau tak dia nak cakap apa..yer tak?) dh la dia tak pernah ada anak...

So lepas habis conversation tu..ha jeng3...boss saya ni geleng kepala sblm terangkan pada saya...hihihi...dia pulak minta maaf sbb byk masalah yg saya hadapi sepanjang duduk di negaranya ni...masalah yg tak sepatutnya berlaku...

Katanya..dulu cost 98.01€ tu adalah yuran utk anak bongsu saya sahaja sbb dia berumur 4 thn..belum wajib utk ke tadika..tapi bila parents nak juga anaknya masuk tadika..jadi parents kena bayar yuran...anak saya yg sulung dan kedua..masing2 berumur 6 dan 5 thn..mmg wajib tadika...jadi mereka percuma...dan kos utk seorg anak (yg belum cukup umur utk ke tadika) adalah 127€..tapi anak bongsu saya dapat harga diskaun 98.01€ sbb abg dan kakaknya juga belajar di tadika yg sama..

So sekarg ni bila 2 anak saya tu dh masuk sekolah...hanya tinggal yg bongsu saja ke tadika..jadi harga kembali ke harga yg tanpa diskaun...127€ . Tapi saya tanya balik...sekarg yg bongsu tu pulak dh berumur 5 thn...dh wajib tadika..jadi kenapa dia tak dapat percuma pulak?macam abg dan kakaknya thn lepas?

Haaaaa..tahu apa jawapan merapu lagi tak masuk akal yg pihak sekolah cakap? Sbbnya...anak bongsu saya ni lahir bulan 8...yg percuma tu kalau kanak2 tu lahir bulan 1-6 jer...hohohoho...mmg melampaulah derang niiiiiii (ni ayat sakit hati niiiii) So para bakal ibu...rancang kehamilan anda bebaik yer....pastikan bakal anak2 anda lahir sebelum bulan Jun kalau nak tadika kat German ni dgn percuma!

So at the end saya berentikan anak bongsu saya dr tadika...ha puas hati saya!!! Dah la org tgh kritikal habis ni….boleh derang tinggikan pulak yuran tadika…ha sapa suruh…kan dh hilang sorang pelanggan…(sebenarnya bukan pasal duit tu jer yg buatkan saya hentikan dia dr tadika…byk sebabnya..tapi sebab paling utama adalah kerana rupa2nya tadika tu adalah di bawah pentadbiran pihak gereja…patutla thn lepas byk betul aktiviti2 agama yg derang buat…yg mana anak2 saya turut terlibat…jadi dr benda ni jadi melarat…baikla saya hentikan saja dia…)

Hahahaha...itu la dia pengalaman2 pelik saya yg larat saya nak coretkan kat sini...

Wallahua‘lam

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg