Tuesday, December 18, 2012

Cabaran hidup berjiran

Nak kata saya ni ramah tamah..memang saya mengaku saya tak ramah tamah..tapi itu hanyalah apabila saya tak kenal seseorang tu..tapi kalau dah kenal..saya tak pernah mengira status…waimah bibik kat kawasan kejiranan tu memang rapat dgn saya..sebab tu bila bibik saya lari dulu ramai jer bibik lain suruh tunggu hingga tarikh kontraknya tamat dgn majikan lama utk kerja dgn saya…begitu juga bila saya ada masalah pekerja di kedai dobi saya…ada jer yang nak menyanggup..tapi takkan la saya sanggup tengok majikannya ke sana ke mari mencari bibiknya yang lari..sbb saya sendiri tahu betapa peritnya kalau bibik lari..


Hampir tiap petang anak kecil saya, furqaan menunggu saya pulang kerja utk pergi ke taman tempat dia biasa bermain…saya pulak bila balik dh tahu dah…memang tak masuk rumah terus bawa anak2 saya..bersama anak2 jiran ke taman tu…kena gi naik kete sebab agak jauh kalau nak jalan kaki..kiranya anak2 jiran memang dah rapat dengan saya…terutama satu budak pompuan kecik ni…nama dia Ainul Mardhiah…comel betul budaknya…menurut bibiknya, Ainul ni buka mata jer terus nak ke rumah saya..nak main dgn furqaan…si ainul pun pantang nampak saya …kedua2 tangan terus angkat..nak saya dukung…saya pun main2 cakap la…’alahai…menantu makcik ni sorang’…tapi memang furqaan serasi main dgn dia…

Baru2 ni tetiba dapat hadiah dari seseorang…bibik saya kata “besan” saya bagi…erk! Besan?? Hahaha rupa2nya mak si ainul ni bagi hadiah sbb si bibiknya selalu ceritakan pasal saya pada ibunya. Saya sendiri tak pernah jumpa pun maknya…yer la masing2 kerja…

Minggu lepas abang saya dari Kelantan datang ke rumah…jadi tempat park kereta penuhla…so mahu tak mahu saya parking di belakang keretanya dan mengambil sikit kawasan jiran…(punggung kereta masuk halaman jiran)..kereta jiran sedang park di depan rumahnya..fikir saya kalau dia nak keluar nanti dia datang la ke rumah saya minta saya alihkan…(kalau bukan dia pun…dia boleh suruh bibiknya)..

Rancak berbual dgn family abg (yg julung2 kali datang ke rumah) tetiba Aqin berlari masuk ke dalam rumah…”ibu..mama iqin panggil”..saya pun terkejut juga sbb jiran saya sorang ni tak tahula apa masalahnya dgn saya..tapi dia memang seboleh2nya tak mahu tengok muka saya…so bila dia tetiba panggil tu…kena la cepat2 kan…apa hal pulak…mesti penting ni…kalau tak takkan nak panggil saya…

Memang la penting pun…dia langgar kete saya! Alasannya mudah…dia tak nampak masa undur kete dia..ok la…waktu itu saya rasa elok kalau dia ckap akak minta maaf…akak tak nampak…tapi dari cara dia tengok muka saya, saya dapat rasa dia memang salahkan saya park kete melangkaui territory saya…dia diam jer..so lepas saya tengok tempat yg kemek saya tanyakan padanya..”akak nak keluar ke mana (sbb tengok anak2nya semua duk dalam kete)..dia balas balik “nak kuar makan”..so saya kata “takper la..akak kuar dulu..nanti balik kita bincang”..itu la kata2 terakhir saya pada dia…diapun tak kata apa..terus keluar…sehingga kini tiada apa2 berita.

Melihat pada responnya yang dingin saya cakap pada bibik saya…”ginilah bibik…nanti bilang sama bibiknya…kereta saya tu saya mau reper..nanti resitnya saya akan kasi pada dia..atau..dia boleh bawa kereta saya reper ikut mekanik yang dia percaya…terserahlah yang mana yg dia mahu”..bibik saya pun cakaplah pd bibiknya pesanan saya ni…huhuhu..tak pasal2 kedua2 bibik kena marah…”cakap sama bibik sebelah..jangan masuk campur urusan orang!” itu la yang dia kata….

Okla…tak apala kalau macam tu…

Seperti biasa anak2 saya memang bermain dgn anak2 jiran termasuk anak jiran saya yg sorang ni…sambil main anak saya tanya bila mak dia nak reper kete saya…jawapan anaknya ni lebih menyakitkan hati…”mak aku cakap mak engkau yang salah..apsal mak engkau parking kete kat depan rumah kitorang!”..huhuhu cantiknya budi bahasa….

Saya dengar dgn telinga saya sendiri…hati saya berkata tak apala…kalau dia rasa rm300tu (saya anggar kerosakan kete saya tu kalau reper byk tu la kena bayar) boleh bawa kesenangan hidup selamanya pada dia…buat la…

Tapi alangkah lebih bagus kalau dia sendiri datang ke rumah saya memberitahu bahawa dia tak mahu bayar kerana pada pandangannya saya yang salah sebab saya parking masuk ke kawasan rumahnya…supaya saya boleh berbalas hujah…jikapun saya fully blocked keretanya waktu itu..dia tidak berhak untuk melanggar kereta saya..apatah lagi hanya bontot kereta saya saja yang mengiring masuk sikit ke halamannya (dianggap kawasannya walaupun sebenarnya ia adalah jalan raya…kawasan lapang di halaman rumah saya juga tidak boleh saya claim mengatakan kawasan saya kerana ia adalah jalan raya..sesiapa saja berhak park kereta di situ) dan saya berada di rumah waktu itu…tambahan pula kami hidup berjiran..walaupun dia tak mahu menegur saya..tak apa la..dia larang bibiknya berbual dgn saya..tak apa la…tp jgn langgar kete saya…apa kata kalau saya tersilap mengundur dan terlanggar keretanya? Macam mana dia rasa kalau saya juga buat derk macam takder apa2 berlaku?

Suami saya kata…sabarla..nak buat macam mana…dia lagi tua..kita yang muda ni bersabar jer la…



Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...