Monday, August 31, 2009

Solok Lada Jerman....Pembuka selera...

"Inilah solok lada Kelate....yang diproses di Jerman. Hanya menggunakan ikan tuna dan kelapa halus untuk dijadikan inti dicampur dengan bawang besar dan lada hitam.."

Setelah hampir setahun di Jerman dan juga kali 2 bertemu bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan di Jerman...terasa teringin sgt nak makan masakan2 yg selalu di makan masa di Msia...tapi yer la mana nak cari kan?...tambah2 yg jadi suri rumahnya pula si bapa hehehe...tak pandai nak godek2 resepi macam si ibu...

hari ni...ada peluang nak ke bandar...yerlah selama ni nak ke bandar pun tak boleh sbb anak2 cuti sekolah...bukan tak boleh...boleh jer..tapi kena bawa sumer askar2 ni la....huih..tak tahan bawa mereka ni...bukan boleh beli barang pun...

so hari ni...lepas isteri gi keje...anak2 pun dh gi sekolah..apa lagi..si bapa ni pun dgn membawa troli hikmatnya pergilah ke bandar...nak beli barang2 keperluan dapur...isteri dh tinggalkan list barang2 apa nak dibeli...tapi takperla...kita yg dok kat dapur...kita tahula apa yg ada n yg takder hehehe...

So setibanya di kedai Turki (satu2nya sumber daging halal kami di sini) saya pun mulala keje2 shopping! ha terpandang la pada cili yg biasanya org buat solok. (itulah masalah bagi orang kelate...bulan2 posa ni mesti nak pekena makanan tradisional negerinya jugak....)..apa lagi...terus sambar la...tak tahu lagi nak buatnya macam mana....

lepas bayar sumer barang2 tu...barula dok rewind2 balik...benda apa yg nak di bubuh kalau nak buat solok lada nih?...almaklumla selama di Msia...mak saya yg selalu buat....isteri pun tak pernah buat sbb dia tak suka main dgn lada2 ni...(katanya nanti nak pegang anak...susah..)..

kepala ligat berfikir..apa lagi nak buh ni...sambil masuk ke Penny...ha ternampak nyor kering...haaaa...benda ni ada buh dalam solok...memangla di Msia tu kita buh kelapa yg baru dimesin yg kering ni tak mainla...dah takder rotan...akar pun berguna jugala...

ikan tu saya ingat nak guna tuna jer la...lagipun selama kami kat sini...dalam sebulan tu nak jumpa resepi ikan tu jarang sesangat...hmm kurangla protein dalam badan kami ni....(tapi ikan pun kalau ada... yg frozen...entah ada protein ker tak kan?)

So balik dr bandar tadi bersemangatla saya ni dok proses resepi solok lada...tak lupa juga bantuan cik net tu la hehehe...sambil2 proses tu saya hantar sms pd isteri katakan padanya yg saya tgh buat solok lada....dia balas balik..."nak buat solok lada kena ada nyor...kat sini mana ada nyor" heheh..tersenyum saya sorang2....biar dia terkejut bila balik nanti....

ha..taddaaaaa..inilah hasilnya....hmmm baunya pun memang serupa heheh..rasa tak tahu la lagi macam mana...tunggu berbuka nantila yer...

Sekian. Mr Mama melapurkan..hehehe

Wednesday, August 26, 2009

Betul ke berita ni??? Kalau betul apa la malang nasib student di Jerman....

Sumber:kosmoonline

BERLIN - Satu siasatan dilakukan terhadap lebih 100 profesor di Jerman kerana menerima rasuah untuk menyelia kajian pelajar di peringkat doktor falsafah (PhD).

Beberapa ahli akademik berasa bimbang bahawa ijazah yang diperoleh menerusi rasuah itu.

Rasuah itu diberikan dalam bentuk bayaran nasihat kepada pelajar.

Kira-kira 100 profesor disyaki menerima bayaran itu yang merupakan satu perbuatan penipuan kerana memberi nasihat merupakan salah satu daripada tugas mereka.

"Tindakan itu akan menjejaskan kredibiliti kesarjanaan," kata Menteri Pendidikan Jerman, Annette Schavan.

Sebelum ini Institute for Scientific Consulting yang terletak di Bergisch Gladbach, Cologne muflis dan terlibat dalam mengenakan bayaran nasihat kepada pelajar PhD.

Institut itu mengiklankan perkhidmatan yang membolehkan calon PhD bertemu dengan bakal penyelia mereka tetapi bayaran yang dikenakan mencecah sehingga 20,000 euro (RM100,308). - AP

Tuesday, August 25, 2009

Hari Pertama Persekolahan ....

Jeng...jeng...jeng...setelah bertungkus lumus....akhirnya...

inilah hasilnya setelah sehari semalam kami suami isteri cuba menyiapkan "Schultüte" untuk dihadiahkan kepada anak2 semasa mereka baru mendaftarkan diri pada sesi persekolahan. Memang budaya kat Jerman ni.... parent kena buat atau beli benda ni... kami ni pulak tak biasa ....Malaysia mana la ada benda2 ni....

Abe dan kakak bersama "Schultüte" masing2...


Padat dewan..... begitulah kemeriahan semasa hari pertama persekolahan...terutama bagi kanak-kanak baru masuk sekolah...bukan takat ibubapa jerrr...datuk dan nenek pun datang nengok cucu2 mereka.

"Kasih seorang ibu....." begitulah cerianya isteri ketika sedang menunggu anak2 dipanggil untuk ke kelas...

ni pulak persembahan daripada budak2 tahun 1 yang lalu.... lama la pulak mereka ni dok menyanyi....oleh kerana agak lama..."apa lagi.... cabut lari lerrr....hehehehe"


"ish...ish...ish....khusyuknya abe...tengah buat ape tu....??" Abe semasa dalam kelas baru, kawan2 baru dan guru pun baru....kenal.

Rabiatul Adawiyah ditemani ibunya semasa di dalam kelas....

Sunday, August 23, 2009

Anak-anakku mula berpuasa...

Syukur tak terhingga tanpa disuruh2...si sulung Abe..minta nak berpuasa...Ramadan tahun lepas semasa di Malaysia saya ada menyuruh anak pertama dan kedua mula belajar berpuasa...memang mereka ni bab2 gini mudah dengar kata...hehehe...(bab main yg takmo dgr tu..) mereka siap bangun bersahur bersama2...takder masalah utk mereka bangun...tapi faham sajala...bila pergi ke tadika..kawan2 lain tak puasa...dah tu pulak di tadika makanan disediakan..hmmm memanglah budak2 ni tak tahu apa2..terus la makan...huhuhu...

Oleh sbb selama ni pembantu rumah saya yg menghantar mereka ke tadika (sbb tadika dekat jer dgn rumah..jadi diala yg hantar dan ambik anak2 dr tadika)..jadi saya pun tanyala pada dia..‘tak beritahu pada cikgu ker..yg anak2 saya puasa?‘...pembantu saya pun cakap la..yg dia ada bg tahu tapi mungkin juga cikgu ni kesian kot pada anak2 saya ni....dok tengok budak2 lain makan...hmm gitu la...jadi tahun lepas tu mereka cuma sekadar berpuasa hingga time makan di tadika la...hehehe..takper la..yg penting mereka belajar berpuasa...

Di sini...oleh sbb kali ni Ramadan jatuh dalam musim summer...yg waktu siangnya panjang..jadi saya tak pulak terfikir nak minta anak2 saya berpuasa...lagipula saya pernah ganti puasa dalam musim summer...terasa nak pengsan pun ada juga...tapi mungkin juga sbb masa tu saya tak bersahur..juga kerana keje2 yg byk di tempat praktikal ditambah pula dgn bentuk muka bumi yg berbukit di Idstein ni...yg mana saya kerap hanya berjalan kaki saja utk ke mana2...memang terasa tak tahan...sbb tu la saya tak minta anak2 puasa kali ni...

Tapi Allah tu maha kuasa...masa bersahur hari kedua berpuasa..mereka juga bangun sekali...siap tanya kenapa tak gerak mereka sekali...terharu rasanya...jadi haritu kami bersahur bersama anak2 yg berusia 5,6 dan 7 tahun...tapi menjelang tghari anak bongsu dan kedua dh lemah longlai...merengek minta nak makan....saya cuma umpankan mereka dgn mainan PS2 dan Wii jer..tapi itu hanya jalan kejap jer...main pun kejap jer...heheh lapar betul tu...macam mana nak main...jadi saya pun berila izin mereka makan...

Tapi anak sulung masih kuat bertahan...saya bangga dgn nya...selama ni anak2 selalu kata saya garang berbanding dgn abahnya yg lebih lembut pendekatannya...tapi haritu..saya cukup lembut dgn si sulung...menjadikan anak2 lain jeles hehehe...saya berjanji nak belikan apa saja yg dia minta jika dia berjaya puasa penuh 30 hari (sedangkan hari pertama tak posa dah hehehe)..saja nak berikan semangat padanya...

Abe pulak..tetiba dtg pada saya minta nak makan ayam masak pedas berbuka nanti...saya pun angguk jer...‘boleh...nanti ibu masakkan‘ janji saya....lepas tu tengok pulak tv...citer katun..si katun tu makan sandwich...dia pun minta nak makan sanwich juga...saya pun cakapla padanya...‘tadikan minta ibu masakkan ayam pedas...ni nak makan sandwich pula...yg mana satu Abe nak ibu buat ni?‘..Abe pun cakap la...‘ibu masaklah 2 sekali...mula2 kita makan sandwich dulu..lepas tu kita makan ayam pedas pulak‘...then saya cakap balik...‘banyaknya Abe nak makan...habis ker nanti?‘...dgn selambanya dia jawab...‘takper Abe makan sumer...Abe lapar ni...‘ hehehe...saya arif sgt dh perasaan kanak2 kalau berpuasa....saya pun mula puasa seawal umur 6 thn lagi...malah kami adik beradik memang dh di latih puasa dari kecil....memang perasaan lapar..dan nak makan apa saja yg dilihat oleh mata tu perasaan biasa...

Saya cakap pada Abe..nanti saya buatkan sumer yg dia nak makan...suka dia...melihatkan rapatnya saya dgn Abe..anak2 lain minta nak puasa esok hari hehehe…menjadi strategi saya…dah tahu dh tu...nak saya layan mereka manja macam saya layan Abe la tu...

Teringat masa kami adik beradik kecik2 dulu...mak kami pun ikut juga kehendak kami...tapi tak la sumer...heheh..kalau ikut..bankrupt la..sumernya nak makan...dh tu bila mak dh siap masak..minta kami sedekahkan pada jiran2...siap tak nak kasi lagi..takut tak cukup...tamaknya...

Bila dekat nak berbuka pula..sumer pakat2 cari tuperware bekas air yg paling besar dan tinggi...yer la nak buh air batu byk niiii...hehehe...sekali sekala mak ayah tunai kan permintaan kami nak minum air tebu....punyala seronok....dah tu berebut2 org tu kata dia sikit la, org lain bykla..walhal bukan lebih byk pun...lebih kurang jer sumernya...tapi bebudak punya perangai...paras air di tupperware tu di ukurnya...nasib baik tak pakai penyukat....hihihi....manis betul kenangan masa tu...

Saya ingat lagi tiap kali saya balik sekolah...terus buka baju...cari lantai rumah yg bersimen...baring tak pakai baju kat situ...hmmm nyamannya...tak cukup dgn tu...gi belakang rumah cari daun pokok keladi yg besar2...tekap dekat muka...sejukkkk...itu belum lagi bab mandi...kalau selama ni memang liat nak mandi..bulan puasa sumer rajin mandi..tapi jgn salah faham yer...kami adik beradik tak pernah curi2 minum atau makan...walau mak ayah tak pernah marah kalau tak puasa...tapi kami tak pernah pula tak puasa ataupun berlakun puasa...sbb mak cakap walau mereka tak nampak...Allah nampak samada kami puasa atau tak...cukup dgn itu...kami tahu Allah sentiasa tengok kami....jadi walau kadang2 bila mandi air termasuk dalam mulut...cepat2 kami ludah balik...

Hmm semuanya dh berlalu...tapi saat2 tu memang membahagiakan...

Hari ni hingga saat entry ni ditulis..ketiga2 anak saya masih berpuasa...Cuma si kakak dh lembik longlai hehehe...takper..kalau dia betul2 tak tahan...biarla dia berbuka jer....Cuma si bongsu tu dok perli dia...mengatakan dia pun masih posa lagi sedangkan dia kecik lagi...hihiihi...

Apapun sebagai ibu bapa...ajarlah anak2 kenal dgn rukun Islam ketiga ini...walaupun kecil2 gini mereka berpuasa kerana ganjaran yg kita janjikan...bukan yg Allah janjikan...tapi sekurang2nya mereka tahu perbezaan antara org Islam dan bukan Islam...sambil2 menawarkan mereka ganjaran2 tu...terapkan la ganjaran sebenar yg Allah janjikan dn juga mengapa Allah minta kita umat Islam berpuasa....supaya mereka faham dan tidak hanya menurut membuta tuli...

Wallahuaklam..

Thursday, August 20, 2009

'Qariah Ramadhan' mengamit kenangan....

Alhamdulillah….Ramadhan datang lagi…..syukur kepada Allah kerana masih lagi diberi oksigen untuk hidup dan dapat berjumpa dengan bulan yang penuh barakah. Permulaannya rahmat, pertengahannya pengampunan dan pengakhirannya….mudah-mudahan dijauhkan dari bakaran api neraka Allah.

Kami yang hanya satu2 keluarga Islam di idstein menyambut Ramadhan sekadar kemampuan yang ada. Bagi mereka yang juga berada di ‘oversea’ seperti kami amat2 beruntung kerana ada juga kenalan untuk bersama2 menyambut Ramadhan serta berterawikh secara berjemaah…mungkin.

Masih teringat lagi akan “Qariah Ramadhan’ di perkarangan Stadium Sultan Muhammad ke-4, yang menjadi tempat solat terawikh bersama2 jemaah lain di tengah2 bandar Kota Bharu. Kini khabarnya menjadi tarikan untuk pelancong2 yang datang melawat Kelantan pada bulan Ramadhan ini. Qariah ini juga dijadikan tempat untuk anak2 muda mengadakan program disebelah petangnya dengan dijempaut dari pelbagai golongan seperti artis, tokoh sukan dan pelbagai latarbelakang yang bertujuan untuk memaut golongan2 muda kepada Islam untuk menjadi insan yang mukmin. Itulah harapan rakyat dan kerajaan negeri.
Itulah pentingnya bila sesebuah gerakan memegang tampuk pemerintahan berlandaskan Islam yang menjadikan Islam dan Iman sebagai teras pemerintahan.

Insyaallah bila kami akan pulang, kami akan memakmurkan ‘Qariah Ramadhan’ jika dipanjangkan umur.

Wallahua’lam

Wednesday, August 19, 2009

Pulang dari Rüdesheim dan BBQ sebelum Ramadhan....

Kebetulan ke Rüdesheim, saya mengajak Saiful atau ohh untuk bersama2 menaiki ´cable car´ kerana Bingen tempat ohh tinggal tidak jauh dari Rüdesheim Cuma 2€ dengan menaiki kapal. Walaubagaimanapun ohh sampai dah agak lewat lalu terus saya mengajaknya kerumah saya di Idstein kerana sebelum ni ada juga merancang untuk berBBQ cuma tak tetapkan tarikh jer....

Dari Rüdesheim kami berhenti di Wiesbaden untuk mencari ayam dan keperluan untuk BBQ. Oleh kerana masa pun dah 3.00pm dan takut terlepas wakktu zohor jika menunngu sampai di Idstein maka kami semua singgah di ´Seleymen Cemey´ (panggilan dalam bahasa Turkey) atau masjid Seleyman di tengah2 bandar Wiesbaden. Masjid ni memang tersembunyi dan bagi sesiapa yang tak biasa dengan bandar Wiesbaden kiranya 2-3 kali pusing dan berkali2 terpaksa bertanya pada orang. Itulah yang berlaku kepada saya sebelum berjumpa dengan masjid ini.

“Wah besar masjid Turkey ni yer...?” ujar ohh yang buat pertama kali ronda2 di Bandar Wiesbaden yang mana sebelum ini dia mengatakan hanya ronda sekitar ´Hauptbahnof´/stesen keretapi jerr ketika menunggu train yang akan dinaiki berikutnya.

“memang besar masjid ni dan cantik….banyak juga aktiviti2 yang dijalankan kalau tengok pada gambar2 yang di tampal….”jawab saya.

Selepas tunaikan sembahyang dan barang2 yang diperlukan pun sudah di beli kami menaiki bas ke Idstein. Setelah sampai ke Idstein kami mengalami kesukaran untuk mendapatkan bas (hari minggu) dan bas untuk memuatkan kami seramai 6 orang sudah penuh dan hanya boleh menempatkan 4 orang penumpang sahaja itu pun pada pukul 8.16pm, padahal kami sampai kira2 jam 6.40pm.

“macamana ni takkan kita nak tunggu jam 8.00 malam kot baru nak sampai rumah..?“ ujar isteri sambil meletak kepala diatas riba anak perempuannya akibat penangan `migrain`. Ketika itu teringgat akan satu teksi yang agak mudah untuk berurusan iaitu ´paul taxi´. Pada mulanya agak susah juga untuk memuatkan penumpang yang agak ramai tetapi berbincang punya berbincang….. Alhamdulillah ´paul taxi´sanggup untuk menghantar kami ke Wallrabenstein walaupun penumpang melebihi had. Memang, Jerman ni betul2 mempunyai peraturan yang ketat dan kalau terkana dengan pak polisi hukuman agak berat akan dikenakan. Itu yang menakutkan mereka.

BerBBQ










Setelah sampai di rumah, terpaksa la saya dan ohh menjadi chef tak bertauliah kerana isteri langsung tak boleh buka mata dan ´terjelempik´ atas katil. Part sayur saya serahkan pada ohhh dan goreng2 saya yang buat. Setelah siap makanan yang dimasak, apalagi….kami ´timbuk´ la makanan tu. “ehhh sedap juga makanan yang kita buat ni yerr….” Ujar saya pada ohh. Ohh hanya tersenyum lalu menjawab “disebabkan lapar…. tu yang sedap tu…..”.

Setelah isteri dah ok sikit lalu kami meembuat persediaan untuk BBQ untuk keesokan harinya. Pada mulanya susah juga untuk nak menyediakan secara tepat kerana kawan2 yang ohh jemput tak confirm samada mereka semua akan dating, Cuma yang confirm adalah Hafiz yang berdekatan dengan Frankfurt. Setelah berbincang saya, isteri dan ohh kami sediakan untuk 4-5 orang makan.

Setelah jam 12.00pm keesokkan harinya saya dan oh bersiap sedia untuk ber BBQ. Setelah itu ohh menerima panggilan daripada kawan2nya itu yang memaklumkan bahawa 3 orang yang akan datang iaitu Lan, Nik dan termasuk Hafiz. Pada mulanya bas dah dibook pada pukul 2.00pm lebih tetapi mereka sampai agak awal kira2 jam 1.00pm lebih. Terpaksa membatalkan bas dan menelefon ´paul taxi´. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Setelah mereka sampai kee rumah, saya dan isteri agak terkejut juga melihat perubahan saiz lan yang dah berisi ketika kami berjumpa pertama kali dengannya ketika sama2 ke rumah konsulat menghadiri ´open house´ hari raya tahun lepas. Masa tu seiras rupa zamani dari kumpulan slam ujar isteri. Manakala Hafiz saya berjumpa semasa nak bertolak ke Hamburg untuk program ziarah ukhuwwah. Manakala nik pula tak pernah berjumpa dan nik tinggal sebelah ataas jerman, sebelah atas mana pun saya tak tahu lah....

Ketika mereka sampai, ayam2 baru siap di bakar, lalu isteri menghampar tikar untuk sama2 menjamu selera bersama dengan ´nasi impit´ dan kuah kacang dan juga kuah percik. Ketika itu masing2 berborak2 disamping menghirup udara yang segar...hehehehe.

















Setelah itu kami semua solat zuhur berjemaah sebelum perkena satu lagi menu iaitu bihun sup daging sambil2 melayan ´Los and Faun´ dan ´Ali Baba Bujang Lapok´ sehingga pukul 6.00pm mereka semua bertolak ke tempat menunggu bas untuk pulang ke bingen kerana keeseokkan harinya mereka akan bertolak ke Zurich, Swiss. Berjalan2 sebelum Ramadhan kata mereka.

Sekian.

Monday, August 17, 2009

Pemandangan di Rüdesheim

Cuti-cuti ke Rüdesheim...


Hari Sabtu lepas bersamaan 15.08.2009 kami sekeluarga sempat la mengatur plan utk gi berjalan ker Rüdesheim..satu kawasan pelancongan di wilayah Hessen ni juga...dulu kami sekeluarga pernah pegi dh masa mula2 sampai ke tanah German ni..masatu program orientasi yg uni saya aturkan...tapi oleh sbb waktu tu dalam bulan Ramadan..jadi tak leh la nak enjoy sgt...sbb memang dahaga...org2 german ni kuat stamina dia...berjalan jauh pun macam takder apa masalah jer...kita ni yg semput....

So kali ni...memangdangkan dah dekat nak sambut Ramadan...so nak la gi jalan2..lagipun dh 2 minggu jugala suami n anak2 tak ke mana2...sian juga kat mereka...saya ni takper la...kuar juga gi keje...walaupun bukannya best pun gi keje...tapi at least saya kuar la juga...

So sebagai meraikan anak2 dan suami...hari Jumaat lagi saya dh tempah bas (bg sesiapa yg tak baca entry terdahulu..bas di sini hanya beroperasi hari berkerja saja...hari Sabtu, Ahad dan cuti awam...bas tak beroperasi melainkan upon request...) so saya tempah bas pukul 9.20pg...

Esoknya tu, lepas siapkan bekal makan sikit sebanyak...kami pun berangkatla...Alhamdulillah..sumernya berjalan lancar...dr Wallrabenstein ni...naik bas yg ditempah tu..then..naik tren ke Wiesbaden...dr Wiesbaden ke Rüdesheim..

Opp lupa pulak nak citer..sebenarnya ada sahabat dari Bingen nak mari rumah...dh kebetulan Bingen n Rüdesheim ni bersebelahan jer (dipisahkan oleh sebatang sungai..boleh nampak dalam gambar2 tu)..jadi kami janji nak jumpa di Rüdesheim je la...

Sampai jer di Rüdesheim...rupanya ramai betul pelancong asing...yer la...musim summer la katakan...seronok la berjalan...waktu siang pun panjang...kalau ikutkan hati memang la nak gi jalan jauh sikit..hehehe..tapi memandangkan saya dh mula praktikal...so takleh la nak panjang langkah...takut nanti tak sempat balik...hehehe...

Elok jer sampai tu..anak2 dh minta nak makan...apalaaaa...baru kejap tadi makan kat rumah...dh lapar balik..huhuhu...nak buat macam mana..kena la layan dulu mereka ni..kalau tak mereka tak nak jalan...so bila dh jumpa port menarik sikit..kami pun berenti la utk makan kejap...si abah nya sempat la snap menyenap pemandangan yg semuanya cantik2 kat sini...

Siap makan tu kami tak buang masa...terus berjalan..kat sini jalan jauh pun tak terasa sbb byk betul benda yg menarik perhatian...hehehe...apa lagi kedai2 la...bg saya murah la harga2 barang kat sini..walau ramai pelancong..nampaknya hrga barang takder la mereka ketok sgt...ok la...

So..sempat la beli sesuatu utk dihadiahkan pada kedua2 ibu tersayang di Msia..hehehe...sepanjang berjalan tu..byk betul kedai jual aiskrim...anak2 apa lagi...asyik mintak jer la...payah gak nak elak...haa kalau tengok dalam gambar tu ada yg muka muncung tu...itu la penyebabnya hahaha...bukan apa...Rüdesheim ni tempat pengeluar Wine infact masa kami gi tu adalah pesta Wine...so kami ni risau gak sipembuat2 aiskrim ni campurkan Wine ke dalam aiskrim tu....so sepanjang jalan nak naik cable car tu...saya boleh la bg bermacam2 alasan utk elak dr anak2 minta nak beli aiskrim tu....

Tiket nak naik cable car boleh tahan gak harganya...kalau utk return ticket..6.60€ utk adult...utk budak2 1€ jer....tapi kalau utk one way jer 4.50€...so kami pun ambil yg return ticket la...

Subhanallah...cantik betul pemandangan dr atas cable car ni...tanaman anggur saujana mata memandang...tapi anggur kat sini bukan ditanam utk di makan buahnya...tapi utk dibuat Wine...ada satu gambar tu kami bergambar di museum Wine...tapi kami tak masuk la...tak minat pun nak tengok macam mana depa ni buat wine....

Sampai kat atas bukit tempat cable car mendarat tu...kami sempat la gi jalan2 kejap sekitar atas bukit tu...cantik betul pemandangan dr sini...tengok jer la gambar tu yer...payah nak citer la...hehehe...kat atas ni pun ada gak kedai jual aiskrim...aduhhh penin la nak elak...tapi takper...kami berjaya gak pujuk dgn umpan...“turun nanti kita beli yer“..

So bila dh turun tu kena la tunai janji...kami duduk berehat kejap kat satu tapak pesta ni...(pesta Wine ni la...tapi malam la pesta ni berlangsung...siang ada tapak jer la...ada la kedai2 makan buka dekat2 situ)..si abah kena la pegi cari aiskrim...sambil2 kami menuggu sahabat dr Bingen ni tadi...janji nak jumpa kat situ la...

Alhamdulillah..berjaya juga abahnya cari kedai aiskrim halal...kat kedai org turki la...sambil2 dok menunggu sahabat dr Bingen tu..saya sembang dgn sorang nenek yg duduk ambil angin kat tempat saya berehat tu...tanya betul ker mereka ni buat aiskrim campur Wine...dia jawab tak semua campur dgn wine..tapi kalau campur tu...sedap...hohoho...tu yg risau tu...nasib baik la tak beli kat kedai bukan Islam....katanya kalau nak lebih selamat...tanyala samada mereka buh Wine atau tak...hmm takper la...tak tanyapun...kira ambil langkah selamat la....toksah beli kat kedai bukan Islam la...

Akhirnya sahabat yg kami tunggu tu pun tiba...jadi kami pun berangkat balik la ke Idstein...

Dalam tren tu kepala saya dh mula rasa sakit...mungkin penin dgn anak2 yg dok buat bising mmasa menunggu tren tadi...tapi rasa sakit tu masih boleh tahan lagi...hinggala kami tiba di Wiesbaden...kami singgah kejap utk sembhyang zohor...lagipun hajat sahabat dr Bingen ni sebenarnya nak buat BBQ kat rumah kami...so kena la singgah di Wiesbaden utk beli barang2 yg perlu...

Dalam bas dr Wiesbaden menuju ke Idstein tu...kepala saya dh semakin sakit...rasa dh tak tahan sgt2...masa tu dh tak peduli apa org lain fikir...saya baring jer atas riba anak....tetiba rasa nak muntah...hah sudah! Cepat2 saya suruh anak pergi minta plastik dr abahnya yg duduk di tempat duduk belakang...tapi saya berusaha sungguh2 utk tak muntah...bukan apa..malu la sbb suasana dalam bas tu sunyi...so kalau saya muntah...semua mesti tengok kat saya punya....tu yg dok menahan tu...

Alhaamdullah..sempat juga tiba di stesen bas Idstein...tapi kat sini memang dh tak tahan dah...terus jer muntah...suami dn sahabat tadi menguruskan teksi nak balik ke Wallrabestein...saya dh tak boleh nak function dah masa tu...kesian mereka...anak2 pun saya dh tak peduli dh...

Sesampai jer kat rumah..saya terus makan ubat dan tido...tapi takleh tido gak sbb terlalu sakit...dok guling2 gak la...kesian pada tamu kami...kira layan diri la..maaf la Saiful yer...tapi Alhamdulillah..Saiful ni kira sempoi la...dia n suami la dok memasak kat dapur...rasa bersalah pun ada gak..tapi nak buat macam mana...

Dalam dok guling2 tu teringat pulak hari tu ada usrah...huhuhu...minggu lepas dh tak join...minggu ni tak join lagi...maafkan kna yer....insyaAllah kalau takder aral melintang kna akan join minggu seterusnya...

Sebenarnya...kalau diteliti...setiap kali saya gi jalan2...setiap kali itu la saya kena migrain...huhuhu...tapi tak tahu macam mana nak elak dr kena migrain ni...bila dh kena tu...memang kesian pada suami..sbb dia kena uruskan anak2...tapi nak buat macam mana...ikutkan hati saya..memangla serik nak gi jalan2...sbb migrain ni sakit...sakit sangat2...tapi yer la...kalau tak grab peluang ni utk gi tengok tempat2 ciptaan Allah yg lain...bila lagi yer tak? Jadi mahu tak mahu...kira bersabar la juga...

Wallahu’alam...enjoy the pictures...













Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...