Sunday, April 29, 2012

Malang tak berbau...


Pada 22 April lepas macam biasa Furqaan memang tak suka dok dalam rumah…dia suka main..dia tak kisah sebenarnya main dalam rumah atau kat luar..tapi tahu aje la kalau dalam rumah tu nak main apa? Ruang kecik jer…Furqaan pulak kalau mainan yang indoor dia tak minat…dia nak yang lari2..sepak2 bola..memang kena main luar rumah la…saya ni pulak tak berapa gemar nak keluar rumah…memang setiap petang saya dah devote kan masa utk main dgn dia…letih macam mana sekalipun..memang lepas pukul 5 ptg tu kena bawa dia main kat luar..tak kira hari cuti atau hari berkerja…

Petang tu awal2 lagi bebudak kat kejiranan tu dah mula main…rumah saya ni jual aiskrim Malaysia..so awal2 lagi dah laku aiskrim tu..(memang ‘laku’ tiap hari…duit jer tak nampak…anak2 sendiri pun tak tahu berapa batang sehari ambik…kalau pegi beli kat petronas tu tahu pulak bayar hmph…sekarg ni si Furqaan pun dah pandai dah makan aiskrim…memang la dia tak sampai nak buka pintu peti ais tu..tapi dia pandai jer tarik tangan ibu/abah/bibik/abg2/kakak dia suruh ambik aiskrim utk dia…yg lagi pandai..org nak potong aiskrim tu dia tak kasi…nak yang sebatang terus!...nak lapik aiskrim tu dgn kain pun tak nak..siap guling2 lagi marah kalau org lapik dgn kain-tujuan tak nak kasi tgn dia sejuk. Dah sejuk tu pandai pulak ngadu kata tgn dia sejuk..minta kita tiupkan kasi panas huhuhu)

So dah awal2 lagi bebudak dtg beli aiskrim..furqaan pun apa lagi…ajak saya keluar la…alahai…awal lagi ni…kalau nak ikutkan mana ada ibu2 lain keluar pun…yang ada bibik2 jer..saya jer tiap hari keluar main dgn anak…kadang2 tu hand bag pun masih tergantung di bahu…nak buat macam mana..tak turun kete lagi anak dh ajak main…

Bila saya tak nak keluar mulalah dia nangis2..si abg sulung faham..dia bawa adik dia tu keluar…letak atas kete tolak…tolak la kedepan ke belakang atas jalan tar depan rumah…malang tak berbau..tengah dok tolak2 tu si Furqaan terjatuh…luka parah…dari dalam rumah saya dengar Furqaan menangis dgn kuar..terus saya berlari ke pintu..Ya Allah banyaknya darah! Kenapa ni? Saya tanya…abe yg ketakutan cakap adiknya jatuh…saya bawa furqaan ke sinki cuci darah yang banyak tu..gerun juga kalau2 lukanya besar…di kepala pulak tu..lepas cuci luka tengok luka tak besar mana cuma agak dalam…biasalah kalau luka di kepala memang darah banyak…Alhamdulillah luka tak besar mana..tapi rasanya cukuplah untuk tinggalkan parut seumur hidup huhuhu…

Alahai hilang hencem anak ibu..kat muka pulak tu… kulit tergores atas jalan tar…insyaAllah sebagai ibu saya akan cuba sedaya upaya utk mengurangkan parut yg bakal ada tu…sayu tengok keadaannya masa mula2 jadi tu…bengkak…sekarg ni bendkak dah hilang cuma parut yg masih tinggal…macam mana yer nak hilangkan parut tu?



Luka dah sembuh cuma parut yang masih tinggal..


Monday, April 2, 2012

Kain sembahyang pun hilang??

Saya ni tinggal di Putrajaya..keje pulak di Petaling Jaya..hari2 ulang alik dalam 75km setiap hari. Saya ambik wp1 ie. Masuk keje pukul 7.30 pagi balik kul 4.30 petang..so tahu2 je la kalau dh balik kul 4.30 petang tu…kalau masa asar masuk awal tu memang la saya solat kat pejabat jer…tapi kalau masuk lewat..saya solat kat RnR (takleh solat kat rumah sbb kalau dah sampai rumah t uterus la si kecik tu meluru..nak dukung la nak ronda2 naik motor la) so kot mana pun saya kena solat sblm sampai rumah jg.

Kebiasaannya saya berhenti solat Asar di RnR Sri Kembangan..ada surau kat situ…bersih Cuma takder kipas..tingkap pun takleh buka..so berpanas la kalau nk solat lelama…solat kejap pun berpeluh gak oooo. Oleh kerana kain sembhyang yg disediakan oleh pihak RnR tu nipis2..saya bawala kain sembhyg saya sendiri…mula2 tu saya bawa balik kain sembhyg tu (bawa pergi..bawa balik tiap2 hari)..tapi lelama rasa malas la pulak nak bawa balik..lagipun terfikir juga ‘kalau saya sendiri rasa tak berapa sah nak solat guna kain sembhyg yg sgt nipis…org lain pun macam tu jugala kan?” tapi kalau dh musafir mungkin tak bawa kain sembhyg sendiri so mahu tak mahu kena guna juga kain sembhyg yg sedia ada…tapi kena pakai byk lapisla subaya tak berbayang…(lagila panas)..

So lepas fikir “mungkin kain sembhyg saya akan bermanfaat pada org lain juga” maka saya tinggalkan kain sembhyg saya di surau tuberserta begnya sekali (tidaklah bergantung seperti kain sembhyg wakaf). Ditakdirkan saya ‘cuti’..maka saya tak singgahla ke surau tu…sebaik saja habis ‘cuti’ macam biasa tiap kali dalam perjalanan balik saya akan singgah solat Asar di situ…cari punya cari manala kain sembhyg saya ni…huhuhu takder..beg je ada…alahai kain sembhyg pun boleh hilang…

Sedihla…kain smbhyg tu bukan la mahal sgt pun…Cuma ia dihadiahkan oleh seorang kenalan…itu satu2nya perkara yg dihadiahkannya yg masih tinggal…itu pun hilang juga. Kenapala boleh jadi macam ni…agakan saya… org yg masih ada hati nak singgah solat walaupun dalam perjalanan adalah org yg teguh imannya…bagaimana org yg teguh imannya boleh mengambil kain sembhyg org lain? Sungguh saya tak faham.

Bukan soal kain sembhyg tu yg saya sedihkan…saya sedih dengan sikap masyarakat dunia hari ni…mengambil hak org lain sudah dianggap perkara biasa..tiada rasa berdosa…

Kenala cari kain sembhyg lain utk solat kat situ…tapi Nampak gayanya kain sembahyg wakaf kat situ pun pun dah tebal2 dah…yg nipis tu dah takder…Alhamdulillah ada penambahbaikan. Cuma kalau boleh diletakkan kipas akan lebih baik…sebab panas sgt…kipas takder…tingkap pula tak boleh buka..memang berpeluh2…tapi mungkin juga tujuan asal pihak pengurusan berbuat begitu adalah kerana tak nak kasi orang lepak lelama kot…cukup sekadar sembhyg jer…

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...