Tuesday, December 18, 2012

Cabaran hidup berjiran

Nak kata saya ni ramah tamah..memang saya mengaku saya tak ramah tamah..tapi itu hanyalah apabila saya tak kenal seseorang tu..tapi kalau dah kenal..saya tak pernah mengira status…waimah bibik kat kawasan kejiranan tu memang rapat dgn saya..sebab tu bila bibik saya lari dulu ramai jer bibik lain suruh tunggu hingga tarikh kontraknya tamat dgn majikan lama utk kerja dgn saya…begitu juga bila saya ada masalah pekerja di kedai dobi saya…ada jer yang nak menyanggup..tapi takkan la saya sanggup tengok majikannya ke sana ke mari mencari bibiknya yang lari..sbb saya sendiri tahu betapa peritnya kalau bibik lari..


Hampir tiap petang anak kecil saya, furqaan menunggu saya pulang kerja utk pergi ke taman tempat dia biasa bermain…saya pulak bila balik dh tahu dah…memang tak masuk rumah terus bawa anak2 saya..bersama anak2 jiran ke taman tu…kena gi naik kete sebab agak jauh kalau nak jalan kaki..kiranya anak2 jiran memang dah rapat dengan saya…terutama satu budak pompuan kecik ni…nama dia Ainul Mardhiah…comel betul budaknya…menurut bibiknya, Ainul ni buka mata jer terus nak ke rumah saya..nak main dgn furqaan…si ainul pun pantang nampak saya …kedua2 tangan terus angkat..nak saya dukung…saya pun main2 cakap la…’alahai…menantu makcik ni sorang’…tapi memang furqaan serasi main dgn dia…

Baru2 ni tetiba dapat hadiah dari seseorang…bibik saya kata “besan” saya bagi…erk! Besan?? Hahaha rupa2nya mak si ainul ni bagi hadiah sbb si bibiknya selalu ceritakan pasal saya pada ibunya. Saya sendiri tak pernah jumpa pun maknya…yer la masing2 kerja…

Minggu lepas abang saya dari Kelantan datang ke rumah…jadi tempat park kereta penuhla…so mahu tak mahu saya parking di belakang keretanya dan mengambil sikit kawasan jiran…(punggung kereta masuk halaman jiran)..kereta jiran sedang park di depan rumahnya..fikir saya kalau dia nak keluar nanti dia datang la ke rumah saya minta saya alihkan…(kalau bukan dia pun…dia boleh suruh bibiknya)..

Rancak berbual dgn family abg (yg julung2 kali datang ke rumah) tetiba Aqin berlari masuk ke dalam rumah…”ibu..mama iqin panggil”..saya pun terkejut juga sbb jiran saya sorang ni tak tahula apa masalahnya dgn saya..tapi dia memang seboleh2nya tak mahu tengok muka saya…so bila dia tetiba panggil tu…kena la cepat2 kan…apa hal pulak…mesti penting ni…kalau tak takkan nak panggil saya…

Memang la penting pun…dia langgar kete saya! Alasannya mudah…dia tak nampak masa undur kete dia..ok la…waktu itu saya rasa elok kalau dia ckap akak minta maaf…akak tak nampak…tapi dari cara dia tengok muka saya, saya dapat rasa dia memang salahkan saya park kete melangkaui territory saya…dia diam jer..so lepas saya tengok tempat yg kemek saya tanyakan padanya..”akak nak keluar ke mana (sbb tengok anak2nya semua duk dalam kete)..dia balas balik “nak kuar makan”..so saya kata “takper la..akak kuar dulu..nanti balik kita bincang”..itu la kata2 terakhir saya pada dia…diapun tak kata apa..terus keluar…sehingga kini tiada apa2 berita.

Melihat pada responnya yang dingin saya cakap pada bibik saya…”ginilah bibik…nanti bilang sama bibiknya…kereta saya tu saya mau reper..nanti resitnya saya akan kasi pada dia..atau..dia boleh bawa kereta saya reper ikut mekanik yang dia percaya…terserahlah yang mana yg dia mahu”..bibik saya pun cakaplah pd bibiknya pesanan saya ni…huhuhu..tak pasal2 kedua2 bibik kena marah…”cakap sama bibik sebelah..jangan masuk campur urusan orang!” itu la yang dia kata….

Okla…tak apala kalau macam tu…

Seperti biasa anak2 saya memang bermain dgn anak2 jiran termasuk anak jiran saya yg sorang ni…sambil main anak saya tanya bila mak dia nak reper kete saya…jawapan anaknya ni lebih menyakitkan hati…”mak aku cakap mak engkau yang salah..apsal mak engkau parking kete kat depan rumah kitorang!”..huhuhu cantiknya budi bahasa….

Saya dengar dgn telinga saya sendiri…hati saya berkata tak apala…kalau dia rasa rm300tu (saya anggar kerosakan kete saya tu kalau reper byk tu la kena bayar) boleh bawa kesenangan hidup selamanya pada dia…buat la…

Tapi alangkah lebih bagus kalau dia sendiri datang ke rumah saya memberitahu bahawa dia tak mahu bayar kerana pada pandangannya saya yang salah sebab saya parking masuk ke kawasan rumahnya…supaya saya boleh berbalas hujah…jikapun saya fully blocked keretanya waktu itu..dia tidak berhak untuk melanggar kereta saya..apatah lagi hanya bontot kereta saya saja yang mengiring masuk sikit ke halamannya (dianggap kawasannya walaupun sebenarnya ia adalah jalan raya…kawasan lapang di halaman rumah saya juga tidak boleh saya claim mengatakan kawasan saya kerana ia adalah jalan raya..sesiapa saja berhak park kereta di situ) dan saya berada di rumah waktu itu…tambahan pula kami hidup berjiran..walaupun dia tak mahu menegur saya..tak apa la..dia larang bibiknya berbual dgn saya..tak apa la…tp jgn langgar kete saya…apa kata kalau saya tersilap mengundur dan terlanggar keretanya? Macam mana dia rasa kalau saya juga buat derk macam takder apa2 berlaku?

Suami saya kata…sabarla..nak buat macam mana…dia lagi tua..kita yang muda ni bersabar jer la…



Tuesday, November 20, 2012

Ramainya manusia tak takut pada Allah…



Bukan niat untuk ambil untung atas rumah yang disewakan. Rumah pun dibeli bukan untuk tujuan pelaburan. Memang niat asal untuk mendiami tapi kita cuma merancang…Allah yang menentukan. Sebaik mendapat tawaran sambung belajar ke German memang ada beberapa pilihan diberi..sama ada utk sewakan atau buat homestay atau biarkan saja kosong.

Saya pilih buat homestay..ribuan ringgit habis utk fully furnish kan rumah. Dipendekkan cerita..dapat kontrak dgn KPLI untuk menempatkan student2 yang nak buat praktikal…habis rumah rosak dirosakkan oleh 12 orang bakal2 cikgu yang menyewa secara kontrak (kontrak selama setahun..nasib baik setahun). Tak terbayang beginikah rupa cikgu2 yang akan mengajar anak2 kita akhlaq, budi pekerti, kebersihan..jujur…ya Allah…apa nak jadi..

Serik dengan kejadian tu..setahun saya biarkan rumah tu kosong tak berpenghuni…tapi biasalah…ada juga kawan2 dan adik beradik bertanya..tak nak sewakan semula ker? Sayang rumah rosak kalau dibiarkan kosong terlalu lama. Terkesan dgn kata2 tu saya n suami mula iklankan semula rumah kami dalam mudah…ramai sgt yg menelefon..tapi Allah yang aturkan segala…semua yg menelefon, kami tolak dan terima saranan daripada abg yg tinggal berdekatan utk menyewakannya kepada seorang duda yg baru kematian isteri…dipendekkan cerita lagi... dia setuju terima rumah tu dgn barang2 di dalamnya. (saya memang tak mahu keluarkan barang2 saya…kalau dia nk menyewa sekali dgn barang2…dudukla..kalau tak nak..tak payah sewa.)

Pada mulanya dia setuju terima dgn barang2..so ok la…tak berapa lama lepas tu jiran depan rumah beritahu yang dia nmpak byk barang2 diluar rumah…dh lama katanya katil, tilam, almari, besen, pinggan mangkuk..macam2. duk berlambak diluar rumah. Saya pun tak tahu cerita..tel penyewa dah tak berangkat…sms tak berbalas…habis la kali ni…so saya balik Kelantan. Pergi ke rumah saya tu..alahai sedihnya tengok rumah…penyewa takder pun…so takleh masuk dalam rumah…Cuma tengok lambakan perkakas dapur dan perabut2 lain dilambak diluar rumah bahagian belakang…saya panggil jiran2 datang kutip apa2 saja yang mereka mahu...saya sedekah saja...

Setelah lebih 7 bulan tak bayar sewa, saya minta dia keluar. ..selang beberapa lama dia pindah dengan meninggalkan lubang di rumah saya (hasil tebukan utk pasang ekon…rumah saya dah ada 4 biji ekon..tak cukup lagi..dia tebuk juga utk tambah lagi ekon)..sampah sarap tak payah nak cerita la..dia keluar waktu malam dengan pintu, tingkap, lampu semua dibiarkan terbuka dan terpasang…aduhai..sampainya hati…rupanya ada surat merah dari TNB kerana hampir 5 bulan tak bayar elektrik berjumlah hampir rm400!..Terima kasih banyak2 wahai penyewaku. Kita jumpa di akhirat.

Kebetulan suami ada out station ke Kota Bharu sebaik selepas kejadian penyewa keluar rumah, terus dia ke rumah kami…pilu rasa hati lihat org buat rumah yg kita sayang macam tu…dalam tengok2 tu jiran depan rumah cakap ada org berminat nak sewa…kami yg serik dgn kejadian ni memang tawar hati nak sewakan pd org..pd waktu itu jawapan saya"tidak"..

Selepas suami balik ke Putrajaya..bertalu2 jiran tu telefon minta dipertimbangkan kerana org tu ada anak2 kecil dan perlu cari rumah dengan kadar segera sebab kebetulan memang nak hujung bulan dan tak nak bayar sewa utk bulan seterusnya kalau boleh pindah..alasan nak pindah dari rumah lama adalah kerana tekanan air di tingkat atas rendah…nak mandi tak puas…ok la alasannya bukan pasal masalah dgn tuan rumah (kalau masalah dgn tuan rumah walau apa jua masalahnya saya akan anggap memang penyewa yg bermasalah)…

Dipendekkan cerita saya terima dia menyewa di situ tanpa perlu bayar apa2 deposit sbb rumah tu ditinggalkan dalam keadaan teruk oleh penyewa sebelumnya dan saya belum sempat nak cuci…dan sipenyewa pun cakap tak apa dia akan cucikan..dia memang suka kerja cuci mencuci n mengemas…masa tu dalam hati Ya Allah bagusnya penyewa ni..harap rumah akan dijaga cantik la di tangannya. Jadi untuk cover kos repair rumah yg rosak sana sini saya rasa reasonable saya tak kenakan apa2 deposit (saya ni asyik pk pasal kesian kat org jer)

Selepas 3 bulan masih tak ada apa2 duit sewa yang dimasukkan ke akaun..masa nak menyewa siap janji..tak payah risau..setiap 8hb tiap2 bulan saya akan bank in duit sewa! (tarikh tu dia yang cakap tu..saya tak cakap pun dia kena bayar 8hb). Suami cuba tel..tak di angkat…sms tak dibalas…huhuhu..habisla kali ni pun kena tipu juga la nampaknya. 

Suami hubungi jiran yg mencadangkan dia haritu…jiran pun terkejut dia buat macam tu sbb nampak elok2 jer…so bila dah tahu gini dia pun cuba la gi minta duit sewa dr si penyewa tu…hmm kalau org dh selalu menipu…keje tipu ni dh tak rasa berdosa dh…seperti biasa dia berjanji akan byr la…tapi hinggalah bulan ke 4 masih tak bayar dan grill rumah dah sentiasa dikunci sbb tak nak si jiran ni datang rumah dia jadi ceti.

So sijiran ni pun takleh la nak buat apa2 sbb dia tak nak bergaul dgn org dah…gril sentiasa ditutup…anak2nya cuma berkawan sesama mereka je. Bila tengok ada anak2 dara perempuan 4 org asyik keluar masuk rumah tu dia pun pelik tapi nak bertanya tak ada sesiapa yg boleh di tanya..last2 sijiran ni sekat budak2 tu dan tanya..apa hubungan dgn tuan rumah ni? Budak2 tu kata “tak ada hubungan…kami menyewa kat bahagian atas rumah tu”…hohoho…siap sewakan pada org! rm100/seorang!

Hari raya haji tempoh hari saya balik nak selesaikan perkara ni…makin sakit hati memikirkan rumah kita dah dibuat macam rumah sendiri…Kami pergi waktu malam ke rumah tu…memang dia tak buka gril tu walaupun dah diberi salam berpuluh kali…di goncang gril tu bagai nak tercabut lengan dibuatnya…dia boleh pulak main intai2 dari dalam rumah!Kalau dah kami tuan rumah tu..memang kami tahu kat mana boleh masuk kalau bukan dari pintu utama tu…so kami berjaya masuk la juga…pergi ketuk pintu rumah bagai nak rak..memang kali ni takkan mengalah…last2 dia buka juga…boleh dia kata “eh tak dengar org bg salam!” 

Berlaku perbincangan yg tegang di situ…malas nk tulis sbb memang menyakitkan hati. Tapi pendek cerita saya bagi tempoh 3 hari supaya dia keluar…Ada dia kisah??? Memang dia buat bodo jer…so apa lagi…saya telefon tuan rumah lama..minta dia ke TNB (resit bil tnb masih atas nama tuan rumah lama) saya nak buat proses tukar nama sebab saya nak bg arahan potong elektrik! Selagi bil tnb bukan atas nama saya, saya tak berhak keluarkan arahan tersebut. Elok jer dh isi borang bagai…peg tnb tu cakap "cik kena setel dulu bil sekarang baru boleh teruskan proses tukar nama".."oklah berapa bil sekarang" saya tanya…bagai nk tercabut jantung saya hampir rm3ribu!!!! "Haa..macam mana boleh dekat 3k ni?" saya tanya…peg tnb tu cakap "sebab dh 5 bulan tak bayar"…saya tanya balik “habis dah 5 bulan tak bayar, tnb buat apa? Kalau rumah org lain 2 bulan tak bayar pun bil baru puluh2 jer pun you dh sibuk pegi potong letrik rumah org tu..apsal dia ni you biar sampai 5 bulan?dekat 3k pulak tu?”...apa respon peg tu?...dia terkebil2 tengok muka saya…rasa nak sedekah penampar pun ada….dia cakap “mungkin dh keluar peringatan kot puan”…sy cakap “apa mungkin2..kenapa you blh tak tahu keluar notis ker tak keluar”..

Tuan rumah lama pun terkejut beruk dengar bil sebanyak tu..secara purata sipenyewa ni guna letrik dekat rm5oo sebulan la maknanya…tuan rumah lama kata “rumah saya sekarg ni pun yg ekon tiap malam pasang utk tiap2 bilik tak pernah lebih dr rm340 sebulan! Dia ni memang nak aniaya you ni…”huhuhu..makin membara rasa marah…saya balik semula ke Putrajaya tanpa hasil! Takkan saya nak bayar rm3k macam tu jer..dia yg senang2 pasang ekon 24j...walhal kat rumah saya punya la berjimat cermat guna letrik.

Kebetulan ayah mertua ada kenal org yang agak gedebe untuk diminta tolong halau sipenyewa ni..biarlah tak bayar satu sen pun asal tak menambah lagi hutang saya pada tnb…so pergila si gedebe ni ke rumah tu…percaya tak kalau saya kata sigedebe tu pulak yg tak percaya yg saya ni tuan rumah tu? Sbb nya sipenyewa tu dengan yakinnya menjawab bahawa itu adalah rumahnya! Siap dengan details dgn siapa dia beli rumah tu…hohoho ni memang main kasar…Nampak gaya memang dia tak ada plan nak keluar dr rumah tu pun.
Tak tidur malam saya dibuatnya…memikirkan bimbang kalau2 dia betul2 dapat rumah tu nanti in any ways. Sekarang macam2 boleh jadi…yg penting ada duit…org dah tak takut tuhan…so nilai manusia dh makin murah…

Saya telefon tnb care line yg beribu pejabat di KL…menimbun2 syarahan saya bagi…baru puas hati. Antara isi kandungan syarahan adalah: Saya telah dianiaya oleh sipenyewa..tnb juga nak tambah penganiayaan tu…kenapa tak potong api kalau dh 5 bulan tk dibayar? Baik u cakap yg u trlepas pandang daripada u bg jawapan lain…sbb I akan fikir tnb dan ‘dia’ (si penyewa) ada apa2 link. Sebelum saya tulis surat rasmi n cc kepada sprm baik tnb ambil tindakan. Saya nak tengok u buat tindakan cepat!

Tak sampai seminggu saya dapat tahu dari sijiran yg dia dh pindah sbb letrik dh kena potong! Baru lega hati saya…dia pergi membawa bersama hutang nya kepada saya..tak apa…seorang lagi manusia yg akan menunggu saya sebelum dia boleh masuk ke syurga…
Risau saya memikirkan…bagaimana perangai budak2 n anak2 muda kita nak elok..kalau rezeki yg haram sebegitu yg disuap oleh ibu bapa mereka ke mulut anak2…rezeki yg dapat dengan menafikan hak orang lain…ingatlah daging yg terbina dari hasil yg haram..neraka adalah yg paling layak buatnya (Hadith At-Thabarani)..nauzubillah…

Tuesday, September 25, 2012

Busy

Tak sempat nak update blog...

16/8 - 31/8 Cuti Hari Raya Eidulfitri
1/9 - 5/9 ISPOR international conference, Taipei
19/9 - 22/9 Penang: Bengkel Pharmacoeconomics
24/9- 28/9 Jadi juruaudit dalaman Bahagian Perkhidmatan Farmasi
1/10 - 3/10 Bengkel Penjenamaan Semula Portal BPF

Huhuhu....kedai dobi pun problem...bukan problem takder pelanggan...memang tengah laku sekarang ni..tak menang tangan...tapi masalahnya pekerja la pulak....main tolak pelanggan...(mentang2 bos dia tak dok kat kedai...senang2 jer dia tipu kata takder pelanggan langsung...kita pun percaya la takder pelanggan...walhal berpuluh2 pelanggan datang kedai pekerja ni tolak sbb dia penat...boleh ker gitu???) tahu ni pun sbb kedai sebelah bitau...kalau tak main percaya jer la cakap sibibik ni sorang...

Ni kira nak cari pekerja baru...anyone???? call me 019-6908043 hehehe...gaji RM600. nak pakai 2 orang.

Keje pun tak menang tangan gak huhuhuu...

Sunday, July 15, 2012

Macam-macam cara anak2 tak mau g sekolah…


Pelikla kenapa masa kat German dulu kalau cuti lama sikit terutama cuti Ester anak2 sibuk tanya bila boleh g sekolah balik? Padahal cuti Ester bukan lama sgt pun..paling2 seminggu jer..tu pun dah tak sabar nak pergi sekolah..


Kat Malaysia ni..cuti dah sebulan setengah pun masih lagi takmau g sekolah! Apa yg tak kena sebenarnya dgn system pendidikan kita ni yer?


Anak2 saya 3 orang sekolah di sekolah yg sama..senang nak hantar and ambik…cikgu2 pun dah tahu ‘do re mi’ tu anak2 saya..darjah 2, 3 dan 4. Kalau sorang tak g sekolah biasanya 2 lagi tu pun tak gi juga. Tapi tu kalau mereka ikut saya out station la. Dulu memang kerap ikut sbb sekolah pun saya rasa macam main2..tapi sejak sisulung tu dah drjah 4..saya kurangkan out station dan juga tak benarkan mereka ikut dah…konon nak suruh tumpukan pada pelajaran la.


Tapi ada kes2 tertentu kalau seorang tak pergi..2 lagi masih pergi..tapi dengan muka tak puas hati la hahahha…mana tak nya..mereka akan tanya kenapa mereka kena pergi sekolah? Walhal bukan tak tahu yg kakaknya demam! Tapi oleh kerana kerap sgt berlakon sakit..so kalau org lain sakitpun mereka ingat berlakon sakit la juga.


Baru2 ni si kakak balik rumah dgn berdarah2 di bawah siku dan beberapa tempat lain…bukan dia nak risaukan luka dia..dia boleh tanya “kakak sakit ni..esok kakak tak payah gi sekolah la ibu?”..akibatnya dia akan berlakon macam sakit sgt2 supaya tak payah g sekolah…abahnya yg lembut hati pulak apa lagi…’hmm kakak tak payah g sekolah yer…’ happy sakan la si kakak manakala abe n aqin masam mencuka nak marah sbb mereka terpaksa g sekolah. Bila balik sekolah pandai pulak kedua2nya..”abah..kalau abah tak caya..balik nanti tengok la..kakak tu bukan sakit pun…” dan hahaha..memang la hanya budak tahu psikologi budak lain…elok2 je si kakak dok main dgn kawan2 dia kat luar…


Later..abe pulak sakit perut…berguling2 gayanya…saya ni pergi la urut guna minyak angin sbb sblm tu elok2 jer pun…tapi anak2 ni cepat tak cepat otak dia..elok jer sakit terus dia terfikir nak buat alasan tak payah g sekolah…dalam saya dok urut2 perut dia tu si abe tanya “ibu..abe rasa esok abe takleh g sekolah la” saya jawab la…”ala sakit perut jer pun…kejap lagi baik la..” dia jawab balik “tapi abe sakit sgt ni..macam mana nak g sekolah” saya jawab balik “takper kalau esok pagi perut abe sakit lagi..abe tak yah g sekolah la…” (itu jawapan g dia tunggu pun..) so esoknya hmm macam dh tahu2 la…memang dia sakit perut lagi la…n seperti biasa kakak n aqin masam mencuka nak marah…n bila balik sekolah..abe elok2 jer main dgn kawan2 dia…


Last sekali minggu lepas..si aqin hhahahaha..mungkin dia kata dah orang lain semua cuti sekolah..dia jer belum lagi..so dia kena cari alasan nak cuti gak..masa saya tengah potong kuku dia, tetiba dia cakap “ibu, aqin mggu depan cuti..” saya tanya la ‘cuti apa pulak..takder surat apa2 pun..” dia jawab balik..”tak..ni aqin jer cuti” saya tanya balik “cuti apa? Berapa hari?” jawapan dia ni bagi saya kelakar..”beg aqin basah..haritu ada kawan aqin tumpahkan air susu dia kat beg aqin…bibik basuh beg aqin..aqin takleh g sekolah. Nanti bila beg aqin dah kering baru aqin boleh g sekolah” hahaha saya n abah dia gelak bagai nak rak…adeker alasan gitu tak nak g sekolah?…last2 kena g sekolah gak la sbb bukan lamapun nak kering beg sekolah..kalau tak kering jemur di bawah mataharipun..mak ayah dia kan tokeh kedai dobi..takkan la takleh nak keringkan guna dryer kat kedai nun…


Saya rasa dia akan kreatif mencari dan terus mencari alasan tak nak g sekolah. Saya kena berhati2 supaya tak dimanipulasi oleh anak2 saya.


Haritu masa bibik saya lari dan saya masih bersusah payah mencari pengganti bibik..terpaksalah saya cuti..si anak2 ni punya tak puas hati boleh dia tanya “eh ibu tak g keje ke hari ni?” saya jawab la..”ibu cuti sbb nak jaga furqaan..kan bibik lari” semua tak puas hati…”kenapa ibu boleh cuti?kami nak cuti jgk!”..nasib baik la otak sayapun jalan jg…”masa cuti sekolah tu..anak2 ibu cuti panjang ibu tak cuti pun!” hahaha baru terdiam.


Tapi saya musykil kenapa la mereka ni cukup tak mahu g sekolah…bukan anak2 saya jer..kadang2 masa saya pergi jemput anak2 saya pulang dr sekolah..ada juga saya bawa balik anak2 jiran…siap mereka pulak cakap “seronok la abe tak gi sekolah rini…” saya tanya kenapa pulak seronok? Mereka jawab.."yer la tak payah g sekolah…best la…g sekolah tak best.."


Hai..seingat saya..dulu masa saya sekolah..memang la tak seronok gak tapi takder la sampai benci betul nak g sekolah…saya tak pernah nak cari alasan utk tak nak g sekolah…walhal dulu pukul 5.30pg mak dah gerak suruh bangun mandi..


Masa anak2 saya bawa balik satu borang..tak silap saya tajuk borang tu adalah "bagaimana nak mempertingkatkan kualiti pengajaran di sekolah"..lebih kurang gitu la…apa lagi…bagai org mengantuk disorong bantal..panjang lebar saya tulis..saya mahu system di Malaysia tiru sikit system di luar negara. Sistem berorientasikan exam utk kanak2 memang sgt2 tak sesuai..apa lagi anak2 dh diberikan soalan beberapa hari sblm peperiksaan utk dihafal dan dibuat latihan d rumah..bagus ker gitu? Adakah itu berjaya mencungkil bakat kanak2 tersebut. Memang bagus utk mangasah kanak2 tu menghafal la!


Idea siapa la bagi soalan pd budak2 ni sblm exam..dh tu suruh hafal…keluar sebijik2 benda yg sama. Mula2 dulu saya memang tak suruh anak2 hafal pun…saya suruh mereka baca dan saya betulkan kalau ada ejaan mereka silap kat mana2..tak tahu pulak soalan exam sebijik macam tu…lepas tu barulah setiap kali nak exam saya akan tanya anak2 saya..mana soalan exam…”jom menghafal!!!!”


Seriously…kena ubah…banggakah kita kalau anak2 dapat markah tinggi sbb berjaya hafal dgn baik?banggakah kita sebagai cikgu bila anak2 murid semua dapat A sbb dapat hafal jawapan dgn baik?..tak tahula org lain..tapi saya tak bangga langsung. Sbb saya rasa system begitu tak mencungkil kebolehan murid2 memberi jawapan mereka sendiri.


Apapun saya hanya org kecil…yg tak ada sesiapa pun perasan tulisan saya ini. Kalau saya dh jadi menteri nanti…tengokla..hahaha…





Friday, May 25, 2012

Bibik lari...

(entry ini mungkin yg terpanjang pernah ditulis)

Kalau nak diikutkan kali ni entah yg keberapa bibik yang saya pakai…tapi kali ini memang terasa sedih sebab tak tahu kenapa dia lari…sedangkan diterlalu rapat dgn Furqaan…kami sayangkannya sama macam ahli keluarga..tak nampak riaknya nak lari… tiba2 terus hilang…

Di bawah adalah kisah2 bibik2 ku yg telah lepas…

1.       Namanya Sugini (umur 34 tahun)

Dia dari Medan…aku mula menggunakan khidmat bibik bila hampir nak bersalin anak kedua (Rabiatul Adawiyah) masatu aku mengandung rapat2…Umur Baihaqi baru masuk 6 bulan aku dh mengandung lagi..dengan statusku sebagai pelajar aku rasa sgt2 perlu kepada khidmat bibik. Masatu tahun 2003..gaji bibik baru RM300 dan kos nak ambik pun tak mahal sgt RM3000.00

Bibik ni takder masalah sikap cuma suaminya yg ditinggalkan di Indon baru pertama kali agaknya ditinggalkan isteri..hampir setiap malam menelefon..dalam tempoh 2 minggu lepas sampai dia dh minta nak balik Indon! Katanya suaminya rindu..boleh terima ker alasan gitu?masa belum datang Malaysia tak terfikir akan rindu ker?Agen kat sana tak cakap ker? Dan sebagai jawapan tentu saja saya tak kasi dia balik..baru 2 minggu…walaupun kos ambik rm3000 jer tapi status saya masa tu hanya pelajar..besar jumlah tu…tu pun pinjam duit abang sendiri..nama majikan pun atas nama abang juga sbb saya masih belum layak nak pakai maid. Lepas saya tak kasi tu…dia diam kejap..lepas tu dia cakap anak dia sakit pulak…nak balik..saya tak kasi juga..dh tu monyok..dh takleh buat keje…sayapun dengan baik hati cakapla kat dia..”ginila bik…saya kasi bik balik sekejap…lepas tu datang balik tau!” diapun punya la suka…saya belikan tiket kapal laut pergi balik lagi…tapi tahu jer la..kalau dah balik Indon..tipula kalau dia nak datang balik…di sana dia telefon saya cakap suami dia tak kasi dia datang balik ke Malaysia…lesap la duit..dh tu kena denda dgn imigresen lagi sbb breach bond. Haduh…dh la dianiaya oleh org Indon…dianiaya lagi oleh undang2 kerajaan sendiri.

 2.       Bibik kedua namanya tak ingat tapi umur dalam awal 20an

Dia ni bukan saya yg cari…masa tu saya masih hantar anak2 ke nursery…walaupun hati berat nak hantar tapi apakan daya..terpaksa…masatu bayar kat nursery RM600 sebab 3 orang (kecik2). Dia kebetulan duduk selang 3 buah rumah dari rumah saya (saya tinggal di rumah teres di Taman Selaseh Gombak). Dia tinggal dengan kakaknya yg ada status permastautin sebab kawin dgn org Msia. Dia ada permit kerja kedai buku tapi kedai tu dah tutup so permit masih berjalan dalam 4 bulan lagi…jadi dia minta kerja dgn saya…sayapun bagai org mengantuk disorong bantal..saya terima...gaji dalam RM300 jer…tak perlu susah2 nak hantar ker nursery…

 Tapi…huhuhu..lepas beberapa hari jiran sebelah menyebelah mula mengadu…katanya dia selalu bawa baju kotor dari rumah kakaknya berbeg2 untuk basuh di rumah saya..lepastu balik sidai kat rumah dia..sabun n softener guna yg saya punya…bila saya dengar agak marah juga..tapi tak apala..sabar…lepas tu jiran lain kasi tahu pulak dia pepagi tu tido jer..tak jaga anak2 sayapun…pernah jiran tu pergi kutip anak2 saya kt padang bola berhampiran dengan pakai pampes je.anak2 saya baru setahun lebih dan 2 thn lebih jer masa tu...gendong biskut kat tangan sebab lapar sedangkan tiap2 pagi saya masakkan dulu nasi kat derang..cuma minta bibik tu suapkan jer..kesiannya anak2 ku..mata berkaca bila jiran beritahu benda ni..tapi hati masih cuba menafikan.

Suatu hari Allah takdirkan saya tertinggal kunci bilik ofis. Lepas sampai ofis baru perasan dan saya berpatah balik…hati sangat berdebar2 masa tu..apa sebanarnya yg Allah nak tunjukkan…bagai disangka…dari kejauhan saya dah boleh hidu bau hangit nasi yg saya masak untuk anak2 saya pagitu (sebelum pergi saya pesan padanya supaya tolong tutupkan apinya bila dah cukup masak). Saya buka pintu anak2 dah meluru..saya cari dia…betul macam yg jiran katakan…dia tido dalam bilik tidur saya (melampau) anak saya  yg bongsu masa tu muttaqin baru umur dalam 6 bulan dah bergoyang2 dalam buai nak turun…sebaknya hati…saya terus ke dapur tutup api sebab nasi tu dah hangus…dia masih lena diulit mimpi…saya ambil Baihaqi dan Adawiyah dan bawa ke rumah jiran…mandikan dan pakaikan baju..Muttaqin saya biarkan. Saya pesan pada jiran tu tolong ke rumah saya dan kejutkan dia sbb saya risau Muttaqin jatuh buai. Saya cakap pada jiran jangan cakap yang saya bawa anak2 ke pejabat..biar dia lintang pukang cari. Saya bayar dia untuk jaga anak2 saya bukan untuk tido. Panjang kisah bibik ni..so pendeknya petang tu saya berhentikan dia..


3.       Bibik ni namanya Sri..bukan bibik la sbb umur baru 18.

Kisah macam mana saya dapat bibik ni panjang tapi saya pendekkan dia adalah mangsa sindiket penjualan org..so dia tiada apa2 dokumen pengenalan. Saya berani ambil dia sbb bos saya yg rekemenkan. Lagipun saya tak keluar ke mana2..mukanya pun tak macam Indon so mudah. Saya memang takde duit nak buat permit. Alhamdulillah dia bagus rajin..beriman..menurut katanya dia pelajar di mesir..saya percaya sbb gaya bacaan al quran memang tak seperti Indon malah ada jiran minta untuk dia ajarkan anak2nya mengaji. Saya guna khidmatnya agak lama dalam setahun lebih hinggalah dia dapat berita yg ibunya meninggal dunia selepas cuba menjejaknya sekian lama. Dia menangis sampai bengkak matanya…saya terharu dan tumpang sedih..dan dia minta nak balik sbb ayahnya juga kurang sihat..katanya kalau dia dh tak sempat nak jumpa ibunya sepanjang hayatnya dia nak berjumpa ayahnya. Maka walaupun saya sedar payah untuk hantar dia pulang kerana ketiadaan apa2 dokumen. Pendeknya dia pulang juga.


4.       Yang ni bukan bibik tapi rakan sepermainan saya masa kecil di kampong umur sebaya dgn saya

Tapi oleh kerana rezeki saya lebih, saya berjaya dalam bidang pelajaran maka saya dapat kerja sebegini. Alhamdulillah saya boleh kongsi rezeki yg Allah bagi ni bersama orang lain. Saya buka mulut mencari2 siapa yg boleh menjaga anak2 saya. Pada waktu tu saya telah berpindah ke Kuala Krai Kelantan sedangkan suami masih kekal di KL. Terasa macam janda muda beranak 3. Bukan saja saya terasa gitu malah jiran2 di kampong juga ingat saya janda sebab suami saya hanya boleh menjenguk kami hujung minggu saja. Memang perit masa tu..mujur kawan lama sanggup menjaga. Masatu saya bayar gaji hari RM20 sehari. Kebetulan dia dh bersuami, so dia datang pagi2 sblm saya pergi kerja dan balik selepas saya tiba di rumah. Tapi dia kerja tak lama..dalam 3 bulan saja sebab dia nak buka kedai runcit. Saya akur. Sekali lagi bermula episode pencarian pengasuh.

 5.       Yang ni juga bukan bibik tapi jiran di kampong tempat saya tinggal tu. Jiran sebelah yg rekemenkan dan saya pergi ke rumahnya...budak ni umur dalam belasan.

Budak ni lurus bendul..masih muda cuma agak slow (otaknya) tapi bagi saya selagi masih boleh faham apa yg saya cakap ok lah. Dia kerja sementara saya mencari bibik Indon..dalam sebulan saja saya dapat bibik Indon dan dia berhenti.


6.       Nama bibik ni saya dh lupa umur dalam 30an

Masa awal saya terima dia hati saya dh tak sedap. Tak pakai tudung tu satu hal takper la..pakai pulak seluar sekerat haduhhh..takper saya terima. Saya terima dia awal subuh so saya suruh la dia solat subuh dulu baru tido…dia angguk…masuk zohor dia mandi dan tanyakan saya arah kiblat..saya terkejut la tadi sembhyg subuh macam mana?dia kata dia tak solat tadi..sebab capek! Hati dah makin goyah..takper sabar. Saya bagi ceramah sikit. Dah tu ajar dia masak utk anak2..kebetulan saya ajar dia masak telur kicap…telur kicaptu la setiap hari yg dia masakkan utk anak2 saya tak berubah2.

Bila saya balik keje hari tu saya nampak dia kat luar tak pakai tudung dan pakai seluar gantung…saya terus cakap bibik tolong pakai tudung dan seluar panjang and saya masuk dalam rumah kasi dia tudung dan seluar. Esoknya saya balik rumah macam tu juga…dia tak pakai tudung juga..saya cakap kenapa tak pakai? Dia senyap jer..sakit hati gak…saya kata sekali lagi tolong pakai tudung kalau nak keluar rumah. Dalam rumah takper la sebab suami saya pun takder.

 Bila saya dok tengok anak pompuan saya menggaru kepala, saya tanyala kenapa asyik menggaru..dia kata gatal..so saya cek la…dalam masa tak sampai 2 minit saya dapat tangkap 8 ekor kutu! Saya tanya bibik saya dia ada kutu tak? Dia kata ada huhuhuhu macam2 hal la…dah tu takper la sayapun bawa la balik ubat kutu…siap ajar lagi macam mana nak guna. beberapa hari lepas tu saya tanya la ada rasa kurang tak kutunya..dia selamba jer cakap..bibik tak pakai pun! Saya tanya balik kenapa tak pakai?…dia senyap jer…hish…ada mental problem ker bibik ni??

Yang buat tak tahan tu…dia tak pernah masak benda lain utk anak2 saya melainkan telur kicap tu…saya ingatkan memang dia tak pandai masak..so diamjer la..rupanya bila malam dalam pukul 3 pagi saya terdengar ada orang memasak di dapur…saya hendap diam2…rupanya dia dok memasak..lepastu terus makan dan basuh…kira takder tinggal apa2 kesan la…pandaiiii. Dah berapa lama dia buat macam ni pun tak tahula..

Terus saya kontek ajen dia minta nak tukar baru..tapi ajen tahujer la…masa nak dapat duit dulu memang la cepat…lepas dh dapat duit..nak tukar lain tak perlu bayar pulak..memang jawabnya takder la pengganti. Nak dapatkan dulu habis rm3500 janji kalau dalam3 bulan tak perform boleh pulang balik dan dapat tukar tanpa cas apa2..tapi itu hanya sekadar tanam tebu dipinggir bibir saja. Tel ajen pun terus bertukar…tak dapat kontek sampai ke hari ni…


7.       Saya masih berusaha…kali ni saya pergi sendiri ke agensi berdaftar di Kota Bharu. Susie namanya umur baru 24.

Betullah kalau agensi ni..mahal memang mahal masa tu rm5400. Gaji rm300 sebulan.takper la sbb perlu punya pasal. Dia ni memang terbaik setakat ni. Dapat tunjuk ajar daripada agensi so memang takpernah ada masalah. Agama pun bagus. Saya pilih dia masa tengok biodatapun kerana dia tulis “maunya majikan yang benarkan solat”. Mungkin sebab itulah dia kerja hingga tamat kontrak.

Kalau boleh memangla saya nak terus dengan dia..tapi Allah merencanakan sesuatu yg lain kepada saya. Saya mohon untuk sambung belajar di luar Negara. Waktu saya berangkat ke German, kontraknya masih bersisa 4 bulan. Saya letakkannya dirumah mak saya. Saya cakap lepas ni saya masih mahu khidmatnya. Dia juga begitu. Tapi lepas balik ke Indon..dia bertemu jodoh..terus mengandung..jadi walaupun saya dah balik ke Malaysia suaminya masih tak benarkan dia kembali ke Malaysia. Hingga thn lepas dia masih menghubungi bertanyakan khabar. (tahun ni lost contact sbb hp saya hilang)

 8.       Yang ke 8 ni saya tak ingat namanya sebab sebulan jer pakai. Umur dalam lingkungan lewat 30an. Tapi tak kawin lagi.

Walauoun saya masih di luar negara, saya terpaksa guna bibik sebab saya bawa balik ke Malaysia 2 anak saya. Saya nampak si abang agak ketinggalan jika terus bersekolah di german. Jadi hujung tahun 2009 saya bawa balik Baihaqi dan adawiyah utk bersekolah di Malaysia. Mereka tinggal dgn opahnya (mak saya ) takkan la saya nak tinggal gitu jer…so saya carikan bibik utk tolong. Kos dapatkan bibik tu RM3500. Murah sebab maid dh ada di Malaysia katanya nak tukar majikan. Majikan lama suruh jaga org tua sedangkan dia nak jaga budak. Menurut agen dia ni sebatang kara didunia..mak ayah dh meninggal..adik beradik takder…bila dh susah saudara mara pun tak kenal…sedihkan?(Jangan sedih2..tipujer sumer tu)

 Mak terima bibik masa saya dh berangkat ke German kembali. Jadi saya tak sempat tengok muka bibik tu. Tapi hahaha citer bibik ni lagi lawak. Memang dia dtg nak jadi tuan. Dia siap cakap dia bukan nak jadi bibik.Dia org kaya di Indon. Terkedu mak saya. Nak kata apa kalau dh bibik cakap macam tu. Saya tel ajen..agen pun terkejut sbb dia memang kata nak keje (tak tahula mana satu betul..ajen pun putar belit gak). Masak tak..siap mak saya pulak yg tolong masakkan utk dia. Kalau mak saya keluar…terpaksa balik tengahari utk masak utk dia..sbb kalau tak masak nanti dia kelaparan. Sya yg mendengar ni naik meremang bulu roma nak marah.

 Kata mak lagi anak2 tak mahu dia yg uruskan..jadi nak kasi pakai baju sekolah…nak mandikan…sediakan makan... semua opah dia juga yg kena buat sbb geli dgn bibik. Saya bertaya pd anak2 kenapa tak mahu bibik buat (melalui skype) ini jawapannya “eiiii tak mau…bibik macam hantu…kuku panjang” saya cakapla.. suruh la bibik potong…anak2 cakap “opah dh suruh byk kali tapi dia tak mau potong..abe geli…kuku kaki pun panjang bu….kotor…hitam” erkkk…kuku kaki sama?adoiai…ada mental problem gak ke ni?

 Saya Tanya agen lagi..dia kata memang takde masalah pun (dia temberang pun tak tau la) ada sekali tu dia melawa…pakai lipstick bagai…mak tanya nak pergi mana? Dia cakap “tak payah nak risau dia tak lari”amboi mak!! Jawab…tiap petang mak cakap dia buat2 menyapu sampah kat luar (rumah mak ni berjiran dgn rumah kongsi pekerja2 bujang lelaki Indon)..ada sekali tu dia minta izin kat mak saya nak gi johor…fuh keje tak sampai sebulan dah nak gi jenjalan…mak tanya buat apa nak gi johor..dia cakap abg dia ada kat sana..pulak dah!!! Kata sebatang kara…mari mana pulak abg dia ni…dh tu adik ada kat ipoh..mak sedara ada kat KL semua ada…alahai..memang dh kena tipu hidup2 la..bila saya cakap kat agen..agen buat2 terkejut…sbb dia kata bibik tu sendiri yg cakap dia sebatang kara.

 Hari2 kat rumah dok dalam bilik menelefon..sapa yg dia telfon pun tak tahula…kata sebatang kara…dh tu mak minta saya nasihatkan (melalui skype la jg) saya pun cakapla..jgn la bercakap lama2 dlm tel…kita dtg nk keje…tahu tak dia jawab apa? Hahaha..dia kata “itukan telfon saya” humang aih…geramnya rasa…mak cakap sejak sya nasihatkan jangan terperuk dalam bilik..dia dh mula keluar..tapi lagi menyakitkan hati sebab dia berbaring kat tengah ruang tamu…tak malu langsung. Bila mak cakap jgn baring kat situ dia cakap dia pusing (pening kepala)…ada penyakit darah tinggi dan sakit jantung…pernah operasi jantungnya tu…haduhhhhhh macam2…

 Atas permintaan mak yg dh tak boleh bersabar dgn bibik ni..saya minta nak tukar lain. Tapi macam biasa..kalau dh tukar lain tu..jawabnya lesap la duit tu…ajen pun tak dapatla nak dihubungi lagi…


9.       Yang ke 9 namanya Maya..dia saya dapat melalui agen juga..agen lain la…dah terpaksa…nak buat macam mana..agensi nak 9k..agen ni minta 6k saja kira ok la juga..umur maya 36 thn..itu ikut paspot la..tapi nampak jauh lagi tua dr umur. Dia dari Medan.

Maya ni sarat dgn cerita sedih…kalau nak tulis lagila panjang entry ni..tapi itu cerita dia..yg pada mulanya saya percaya…masatu saya dalam menunggu untuk melahirkan anak bongsu..Furqaan..jadi keadaan sgt terdesak walaupun siagen kata Maya nak minta gaji lepas sebulan keje dan balik Indon skjp lepas dapat gj tu sbb anak2nya di biarkan menumpang dibawah garaj rumah jiran..tujuan dia minta balik adalah nak mencarikan rumah sewa utk anak2nya dgn duit gaji pertama tu. Saya dapat jaminan ajen. Lagipun wang tak bagi habis lagi…baru bagi rm4000 (byk juga tu..dibuatnya si Maya ni tak balik2 dh teruk la saya) tapi agen betul2 yakinkan dan saya pula bila tengok si maya ni kerje nampak baik..maka saya yakin dia akan kembali..Alhamdulillah saya bagi dia balik dan diaa cuma balik seminggu saja dan datang balik ke Malaysia.

 Dia berjaya dapatkan kepercayaan saya masa tu..anak2nya pun selalu hantar sms tanya keadaan ibu mereka mybbkan saya lebih percaya yg dia memang sgt susah kerana ditinggalkan suami dgn 3 anak. Baju2 anak2 saya banyak yg saya sedekahkan pada dia untuk anak2nya. Bila balik dh kerja macam biasa. Dengan Maya saya sgt rapat sampai dia pernah peluk bahu saya masa kami bergurau. Saya selalu ajak dia tengok rancangan semanis kurma dgn saya. Dalam tempoh itu dia selalu puji rumah tangga saya, katanya dia suka tengok saya dan suami suka mengaji…hatinya jadi tenanng…suatu hari dia minta saya ajarkan dia mengaji (waktu tu saya masih dalam pantang dan saya katakan nanti saya akan ajarkan)
 
Nak dijadikan cerita…ramai rakan sepejabat selalu bertanya mana saya dapat bibik…bila selalu sgt saya diaju soalan ni saya ceritakan pada Maya…dia dapat idea..katanya rakan2nya ramai nak kerja tapi takut nak datang sebab banyak cerita bibik didera…tapi kalau ibu dah ada bakal majikan yang dijamin baik, bibik boleh balik Indon dan bawa mereka balik ke sini. Itu kata2nya yg buat saya rasa bagus juga tu…saya kata itu boleh jadi pendapatan sampingan bibik. Sambil2 tolong kawan2 yg asyik ditipu agen.

 Dalam tak promot, 4 org kawan2 saya mahukan bibik. Saya minta RM1500 seorang utk proses buat paspot, tambang, ‘duit tunjuk’ dan pelbagai…kira buat utk tolong kawan saja..dan nak bagi sikit pendapatan pada Maya…so semua sekali RM6500 saya kirimkan pada Maya lepas dia pulang ke Indon (kira dia kerja dgn saya selama 6 bulan dan saya benar2 mempercayainya) sebelum tu saya dh selalu selitkan kepadanya..jangan rambang mata dgn duit..ingat duit tu duit org…walau byk..walau sikit tetap berdosa kalau ambik…dan dia bersungguh2 yakinkan saya ‘ibu ni…bibik dh lama dgn ibu…bibik selalu dgr ibu ceramah..takkan la bibik nak bawa lari duit” itu la yg dia kata…siap dia tanyakan kepada saya apa yg saya nak kirimkan nanti..saya tak pesan apa2 cukupla dia balik dgn bawa balik bibik2 4 org tu…tapi dia berkeras nak bawa kacang tanah,ikan bilis..sbb katanya kat Malaysia mahal dan tak cantik..kat Indon benda2 tu cantik. Saya pun tak kisah la…

 Balik dengan kapal laut siap saya berikan duit belanja rm200 utk makan minum atau teksi..duit rm6500 tu saya bagi masa dia dh sampai ke sana..masuk sikit2 bila dia tipu mengatakan “esok bibik mau ke kantor buat paspor..ibu boleh masukkan wang utk buat paspor dulu”..kita pun masukkan la duit..elok jer dia kata nak berangkat ke Malaysia balik kita masukkan lagi baki..alih2 terus takleh telefon dah lepas tu….alahai sanggup bibik buat macam tu…walhal kalau betul2 dia bekalkan bibik2 tu..mungkin rezekinya akan lebih byk sbb bisnes bekalkan bibik ni saya nampak sangat memberangsangkan..tapi itula…tak reti nak bersyukur…dah nampak rm6500..terus lupa yg lain…sebelum dia berangkat saya berbual dgn dia…”bibik..rm6500 tu tak boleh jadi benteng api neraka di akhirat nanti..jadi jgn la bibik bawa lari…tambah2 lagi itu semua bukan duit saya..duit kawan2 saya…RM6500 tu tk boleh buat bibik jadi kaya seumur hidup tapi boleh bawa siksa di akhirat buat selamanya…saya sambung lagi..kalau nak curi pun biarlah berjuta2..yg dh pastinya bibik akan senang di dunia hingga bibik mati walaupun tahu akhirat nanti akan tersiksa..” dia selalu balas balik..”bibik faham..bibik dah lama dengan ibu…ibu selalu ajar bibik..takkan la bibik nak tipu ibu”…tapi dia tipu jugakkkk huhuhuhu tergamaknya dia….

 Jadi terpaksalah saya guna duit sendiri utk bayar semula pada kawan2 saya dgn nak keluar wang untuk cari bibik baru untk jaga anak2 lagi huhuhu…memang lebih 10k saya habis masa tu…tak per la..itudugaan Allah untuk saya…tanda saya dalam perhatianNya…


10.   Yang ke 10 namanya Tori Haryani…dekat2 dgn nama saya. Dari Banyuwangi. Umur 38 (ikut paspot la..tapi nampak macam tua lagi) mesti org kata…hish tak serik2…macam mana nak serik..saya memerlukan khidmat bibik..kalau saya hnatar anak2 saya ke transit..(jagaan budak2 yg dh besar sikit selepas sekolah  hingga saya jemput lepas balik kerja RM250/head..saya ada 3 orang = RM550 tambah anak yg kecil RM300 = RM850) jadi dh boleh faham situasi saya?mana2 saya pergi org selalu salah faham mengapa saya tak serik2 nak pakai pembantu…Nampak macam mengada2…walhal itu satu keperluan. Kalau pakai bibik jauh lebih jimat dan jauh lebih memudahkan.

Tori ni maid paling tak byk cakap..mungkin sbb suami saya dah warning saya…jangan baik2 sgt dgn bibik…bila saya baik sgt..dah buat macam kawan..dia naik kepala..jadi yg ini saya cukup berhati2..saya kurangkan bercakap dgnnya..cakap yg perlu sahaja..Alhamdulillah..dia bibik yg baik…tak perlu saya suruh... dia buat semuanya…diapun selalu berbual dgn bibik sebelah memuji kebaikan saya sebagai majikan tapi tak tahu di mana silapnya tiba2 dia lari..hilang tanpa sepatah kata…tak ada tanda2 dia sedih dgn saya…tak ada tanda apa2 pun…rajin seperti biasa…memang saya sgt terasa dgn pemergiaannya sbb dia rapat dgn Furqaan…malah kadang kala saya cemburu melihat Furqaan terlalu rapat dgnnya…tapi sanggup juga dia pergi…dia pernah cakap pada saya yg dia mahu terus sambung dgn saya walaupun selepas 2 tahun nanti..entahlah siapa yg dh racun fikirannya…

Kini saya masih mencari yg baru…ya Allah berikanlah bibik yg terakhir dan terbaik buat keluarga kami…Aminnnnnnn

Sunday, April 29, 2012

Malang tak berbau...


Pada 22 April lepas macam biasa Furqaan memang tak suka dok dalam rumah…dia suka main..dia tak kisah sebenarnya main dalam rumah atau kat luar..tapi tahu aje la kalau dalam rumah tu nak main apa? Ruang kecik jer…Furqaan pulak kalau mainan yang indoor dia tak minat…dia nak yang lari2..sepak2 bola..memang kena main luar rumah la…saya ni pulak tak berapa gemar nak keluar rumah…memang setiap petang saya dah devote kan masa utk main dgn dia…letih macam mana sekalipun..memang lepas pukul 5 ptg tu kena bawa dia main kat luar..tak kira hari cuti atau hari berkerja…

Petang tu awal2 lagi bebudak kat kejiranan tu dah mula main…rumah saya ni jual aiskrim Malaysia..so awal2 lagi dah laku aiskrim tu..(memang ‘laku’ tiap hari…duit jer tak nampak…anak2 sendiri pun tak tahu berapa batang sehari ambik…kalau pegi beli kat petronas tu tahu pulak bayar hmph…sekarg ni si Furqaan pun dah pandai dah makan aiskrim…memang la dia tak sampai nak buka pintu peti ais tu..tapi dia pandai jer tarik tangan ibu/abah/bibik/abg2/kakak dia suruh ambik aiskrim utk dia…yg lagi pandai..org nak potong aiskrim tu dia tak kasi…nak yang sebatang terus!...nak lapik aiskrim tu dgn kain pun tak nak..siap guling2 lagi marah kalau org lapik dgn kain-tujuan tak nak kasi tgn dia sejuk. Dah sejuk tu pandai pulak ngadu kata tgn dia sejuk..minta kita tiupkan kasi panas huhuhu)

So dah awal2 lagi bebudak dtg beli aiskrim..furqaan pun apa lagi…ajak saya keluar la…alahai…awal lagi ni…kalau nak ikutkan mana ada ibu2 lain keluar pun…yang ada bibik2 jer..saya jer tiap hari keluar main dgn anak…kadang2 tu hand bag pun masih tergantung di bahu…nak buat macam mana..tak turun kete lagi anak dh ajak main…

Bila saya tak nak keluar mulalah dia nangis2..si abg sulung faham..dia bawa adik dia tu keluar…letak atas kete tolak…tolak la kedepan ke belakang atas jalan tar depan rumah…malang tak berbau..tengah dok tolak2 tu si Furqaan terjatuh…luka parah…dari dalam rumah saya dengar Furqaan menangis dgn kuar..terus saya berlari ke pintu..Ya Allah banyaknya darah! Kenapa ni? Saya tanya…abe yg ketakutan cakap adiknya jatuh…saya bawa furqaan ke sinki cuci darah yang banyak tu..gerun juga kalau2 lukanya besar…di kepala pulak tu..lepas cuci luka tengok luka tak besar mana cuma agak dalam…biasalah kalau luka di kepala memang darah banyak…Alhamdulillah luka tak besar mana..tapi rasanya cukuplah untuk tinggalkan parut seumur hidup huhuhu…

Alahai hilang hencem anak ibu..kat muka pulak tu… kulit tergores atas jalan tar…insyaAllah sebagai ibu saya akan cuba sedaya upaya utk mengurangkan parut yg bakal ada tu…sayu tengok keadaannya masa mula2 jadi tu…bengkak…sekarg ni bendkak dah hilang cuma parut yg masih tinggal…macam mana yer nak hilangkan parut tu?



Luka dah sembuh cuma parut yang masih tinggal..


Monday, April 2, 2012

Kain sembahyang pun hilang??

Saya ni tinggal di Putrajaya..keje pulak di Petaling Jaya..hari2 ulang alik dalam 75km setiap hari. Saya ambik wp1 ie. Masuk keje pukul 7.30 pagi balik kul 4.30 petang..so tahu2 je la kalau dh balik kul 4.30 petang tu…kalau masa asar masuk awal tu memang la saya solat kat pejabat jer…tapi kalau masuk lewat..saya solat kat RnR (takleh solat kat rumah sbb kalau dah sampai rumah t uterus la si kecik tu meluru..nak dukung la nak ronda2 naik motor la) so kot mana pun saya kena solat sblm sampai rumah jg.

Kebiasaannya saya berhenti solat Asar di RnR Sri Kembangan..ada surau kat situ…bersih Cuma takder kipas..tingkap pun takleh buka..so berpanas la kalau nk solat lelama…solat kejap pun berpeluh gak oooo. Oleh kerana kain sembhyang yg disediakan oleh pihak RnR tu nipis2..saya bawala kain sembhyg saya sendiri…mula2 tu saya bawa balik kain sembhyg tu (bawa pergi..bawa balik tiap2 hari)..tapi lelama rasa malas la pulak nak bawa balik..lagipun terfikir juga ‘kalau saya sendiri rasa tak berapa sah nak solat guna kain sembhyg yg sgt nipis…org lain pun macam tu jugala kan?” tapi kalau dh musafir mungkin tak bawa kain sembhyg sendiri so mahu tak mahu kena guna juga kain sembhyg yg sedia ada…tapi kena pakai byk lapisla subaya tak berbayang…(lagila panas)..

So lepas fikir “mungkin kain sembhyg saya akan bermanfaat pada org lain juga” maka saya tinggalkan kain sembhyg saya di surau tuberserta begnya sekali (tidaklah bergantung seperti kain sembhyg wakaf). Ditakdirkan saya ‘cuti’..maka saya tak singgahla ke surau tu…sebaik saja habis ‘cuti’ macam biasa tiap kali dalam perjalanan balik saya akan singgah solat Asar di situ…cari punya cari manala kain sembhyg saya ni…huhuhu takder..beg je ada…alahai kain sembhyg pun boleh hilang…

Sedihla…kain smbhyg tu bukan la mahal sgt pun…Cuma ia dihadiahkan oleh seorang kenalan…itu satu2nya perkara yg dihadiahkannya yg masih tinggal…itu pun hilang juga. Kenapala boleh jadi macam ni…agakan saya… org yg masih ada hati nak singgah solat walaupun dalam perjalanan adalah org yg teguh imannya…bagaimana org yg teguh imannya boleh mengambil kain sembhyg org lain? Sungguh saya tak faham.

Bukan soal kain sembhyg tu yg saya sedihkan…saya sedih dengan sikap masyarakat dunia hari ni…mengambil hak org lain sudah dianggap perkara biasa..tiada rasa berdosa…

Kenala cari kain sembhyg lain utk solat kat situ…tapi Nampak gayanya kain sembahyg wakaf kat situ pun pun dah tebal2 dah…yg nipis tu dah takder…Alhamdulillah ada penambahbaikan. Cuma kalau boleh diletakkan kipas akan lebih baik…sebab panas sgt…kipas takder…tingkap pula tak boleh buka..memang berpeluh2…tapi mungkin juga tujuan asal pihak pengurusan berbuat begitu adalah kerana tak nak kasi orang lepak lelama kot…cukup sekadar sembhyg jer…

Thursday, March 15, 2012

Dobi berusia tiga bulan...


Alhamdulillah…sedar tak sedar kedai dobi Ich liebe Dich telah masuk ke bulan ketiga. Letih oooooo bisnes ni…huhuhu tapi seronok! Kepuasannya ada di situ…saya rasa macam jiwa saya lebih sesuai dgn bisnes ni bukan makan gaji (walaupun sangat sedar selama ni yang menyara hidup kami sekeluarga adalah hasil dari makan gaji juga)


Semenjak Ustaz Fahrul Juoy menjadi tamu di IKIM. Fm setiap Isnin petang, perasaan takut curi tulang di waktu kerja tu lagi membuak2 (tapi buat juga hukhukhuk) terasa macam walau macam mana pun cuba mengelak memang takleh lari dari curi masa ni…tambahan pula saya sebagai ibu yg menyusukan sendiri anak..saya curi masa utk pam susu di pejabat…dan kadang kala kerja rutin saya membuatkan saya letih mengadap journal2 klinikal..dan sekali sekala saya buka blog2 kawan2…dengan tujuan merehatkan fikiran…dan sebagai pompuan juga saya tak lepas dari berbual2 dgn kengkawan…itu juga termasuk dalam curi masa…


Memang saya bayar zakat pendapatan (dengan harapan pendapatan yg saya peroleh itu berkat dan boleh disucikan utk menampung masa2 yg mana saya curi tulang) tapi rasa bersalah tu tetap ada…wang gaji saya adalah wang rakyat…maka saya kena bertanggungjawab dengan apa yg telah diamanahkan kepada saya…saya cuba sehabis baik saya..tambahan pula kerja saya ada dateline…dan hingga kini saya pastikan bahawa saya sentiasa memenuhi dateline yg telah diberikan…


Memikirkan risiko anak2 saya suapkan dengan duit yg tidak berapa ‘bersih’ saya jadi takut…kebetulan pula bisnes dobi saya Alhamdulillah menjadi…saya lebih bersemangat untuk lebih memajukan bisnes dan mengembangkannya…bila dah ok dan agak2 dah boleh setara dengan pendapatan saya sekarang ni…boleh la saya resign kan? Hehehe…impian tu ada…saya seronok buat kerja yang tak perlu nak fikir itu wang rakyat…ini wang rakyat..ini harta awam..itu harta awam…kalau bisnes sendiri segalanya harta benda saya…ikut suka hati saya la nak buat macam mana pun kan?…nak buka bisnes lewat pun takper…nak bawa anak2 pun takper…nak berkelah kat dalam kedai pun takper…huaghhh seronoknya!!!!


Kini kedai dobi saya dah tambah pekerja seorang lagi..sorang la dulu…kalau byk2 takut tak mampu nak bayar gaji…saya sangat mendoakan agar bisnes ni menjadi dan saya boleh buka peluang pada org utk mndapatkan pekerjaan..selain saya dapat jadi bos hehehe…(part jadi bos tu yg paling best tu)


Berkat sokongan rakan2 pejabat saya, rakan2 pejabat suami dan juga doa ibu bapa, adik beradik semua…Alhamdulillah ia semakin maju (walaupun selang 4 buah kedai dari kedai kami itu juga kedai dobi) Betullah…rezeki masing2…saya harap pembukaan kedai kami tak mengurangkan rezekinya.
















Monday, February 20, 2012

Mendobi.....

Sebulan dua ni memang betul-betul sibuk, banyak perkara yang hendak di buat maklumlah kehidupan sekarang ni pun makin menekan segalanya memerlukan duit. Eh apasal plak kena mengena dengan mendobi plak.....

Emmm sebelum ini tak pernah terfikir nak buka kedai dobi, yang ada kat kepala adalah bisnes makan.. buka kedai makan sebab sukan makan kot...tup..tup kena ikut wife pegi kursus dobi...dah register katanya. adoiiii malas gak sebenarnya nak pegi, selepas satu hari pegi kursus maka timbul la plak semangat berkobar-kobar nak bukak dobi bila dah di rangsang oleh konsultan kursus tu.

Macam-macam tips dan idea yang diberikan oleh konsaltant semasa berkursus setengah hari kemudian pada sebelah petang plak diberi praktikal untuk nak tahu secara lebih terperinci lagi macamana nak ambik order dari pelanggan, macamana cara nak basuh baju yang baunya masyaallah macam bau longkang pun ada....macamana nak buat sukatan sabun dan softner, macamana nak tagging kalau baju yang dihantar terlalu banyak dan macam-macam lagi.

Setelah balik kursus pikir-pikir lokasi yang sesuai untuk dibuka dobi. Bab pilih lokasi ni lah yang agak kritikal jugak kerana terpaksa berulang kali pegi ketempat yang kita dah survey unttuk mencari kedai untuk di sewa. Alhamdulillah Allah permudahkan juga walaupun dah lima enam kali ronda di tempat yang sama akhirnya bertemu kedai untuk disewa pada sebelah malamnya padahal siang harinya dah ronda. Tanpa ragu-ragu terus bayar deposit tanda jadi, peluang didepan mata jangan lambat-lambat ini pesan orang yang dah bisnes la...

Ini kerana ada satu citer yang mana sorang ni nak buka kedai dobi dan telah jumpa kedai untuk di sewa di lokasi yang diingininya. Oleh kerana hatinya berbelah bagi samada nak atau tidak, ditunggunya..dihitunginya kedai tersebut..tup..tup orang lain dah sapu dan dibuka kedai dobi juga....aduh begitu keciwa la orang tersebut. Itulah kalau dah ada peluang didepan mata jangan tunggu lama-lama disamping memohon kepada Allah agar lokasi yang di pilih adalah lokasi yang betul-betul memberi rezeki kepada kita....

Bersambung...lama tak menulis.....

Tuesday, February 14, 2012

Another bad experience di KK Presint 9

Pada 13/2/2012 sekali lagi saya berurusan dengan premis KKM, saya jarang sebenarnya pergi mendapatkan rawatan melainkan jika benar2 perlu saja…kalau sakit sikit2 tu biasanya saya berubat sendiri saja…pada hari jumaat sebelum itu (10/2/2012) dengan tak semena-mena saya tergigit benda macam batu…tengok2 tampalan gigi saya tercabut rupanya…alahai…ni nak kena gi klinik gigi la pulak ni…

Seperti biasa saya tak suka buat kerja tanpa plan, saya telefon dulu kninik gg presint 9 manalah tahu kena buat temujanji ker..atau rawatan2 tertentu dibuat hanya pada hari2 tertentu ke..tapi jawapan yg saya terima positif iaitu boleh datang pada hari apa2 pun sebelah pagi kerana pada sebelah petang adalah diperuntukkan untuk kanak2.

Pada hari isnin 13/2 seawal 7.45pg saya pergi ke klinik kesihatan presint 9, straight away ke klinik gg dan ambil no giliran. Pukul 10.00 lebih saya dipanggil untuk bertemu dgn Dr gigi di bilik no 17…(berapa jam menunggu tu…nak pergi tandas pun tak berani takut nanti terlepas no..tahan je la) Dr pun cek gigi…tak sampai seminit pun…dia tanya sakit tak? Saya jawab tak sakit..then she replied ‘ok’. Terus dia pusing belakang menulis apa entahla…saya masih terbaring di atas kerusi rawatan tu…then dia bersuara "ni kalau ikutkan actual appointment bulan 10 nanti"…dengan nada terkejut saya tanya balik “haaa bulan 10?” gila ker hapa…untuk benda yg kalau dibuat terus tak ambik masa 15 minit pun! Dia nak bagi appointment sampai bulan 10…elok2 gigi tu boleh pakai cuma nak kena tampal sikit je..terus nanti dapat jangkitan…kena cabut! Saya pun tanya la..’kenapa tak tampal sekarang jer” dengan nada tak berapa nak mesra alam..(tak tengok saya pun…180⁰ di belakang saya) dia jawab “pesakit kita ramai..tak boleh nak buat terus”…kenapa kalau buat nanti tu pesakit tak ramai dah ke? Takder la pulak soalan ni saya luahkan..dalam hati saya jer…tapi reason sebegitu adalah ridiculous….lainlah kalau kes saya too complicated..nak kena tunggu stok/kepakaran Dr pakar ke…sekadar nak tampal gigi yg baru tercabut tampalan…apalah sgt...

Saya terdiam..menahan marah sebenarnya…then saya tanya balik “bila appointment saya sebenarnya?” Dr jawab…”kita bagi bulan 4 ni”…saya terkedu…inikah KPI /piagam pelanggan di kinik ni? Untuk rawatan tampalan sampai ambik masa sebegitu lama. Dr tanya saya balik ”nak tak ni?” saya jawab “ tengokla” dia cakap balik dgn nada yg agak kasar (marah la tu agaknya…macam dia sorang yg tahu marah..sepatutnya saya la yg marah) dia cakap “kalau nak saya bagi..kalau tak nak saya kasi date ni pada org lain” saya jawab balik “saya risau gigi saya ni terpaksa dicabut kalau tunggu selama itu..takper bagi jer appointment tu..kalau saya nak dtg saya dtg..kalau saya takleh tunggu saya gi swasta” dia berkeras…”tak puan, kalau puan nak pergi swasta saya tak kasi appointment ni”(macam mengharapkan saya g swasta) saya diam agak lama jg…(tahan marah sebanarnya)then saya cakap “bagi jer..” then dia ckp lagi “kalau puan nak gi swasta kami tak kasi ni” then dgn suara yg terketar2 menahan marah saya cakap sekali lagi “you bagi je!” tetiba pembantu pergigian tu mencelah dengan nada suara yg melegakan hati “macam ni..kami bagi date ni..kalau puan gi ke swasta..puan bagitahu kita yer” hmmm saya angguk.

Saya keluar dari bilik tu memang dgn membara….baru lagi habis ribu riban sbb bedah mata haritu…ni nak habis lagi utk tampal gigi…kalau di HRPZ ritu senang ja…tel je kawan kat klinik gigi klinik Bandar kota bharu tu on the spot boleh buat.
Kalau ditengok kepada pencapaian keseluruhan KKM…semedangnya mencapai KPI…yerla tu mencapai…tu angka2 cover jer tu…kes saya ni bukan kes terpencil…ramai lagi macam ni…kesian pada org susah…takder pilihan lain..terpaksa la menahan derita kalau sakit apa2…

Selepas itu terus saya ke klinik gg swasta...tunggu kejap tak sampai 10 minit nama saya dipanggil dan terus buat...siappppppp tak sampai pun 10 minit...

Nanti la...kalau saya berpeluang beramah mesra dgn KPK...siap la korang sumer...sekarang ni tak berani lagi nak berbual mesra dgn Dato' Sri KPK...bual gitu-gitu jer dalam meeting...(ayat ugut ni hahaha)

Thursday, January 26, 2012

Perkhidmatan di Hospital kerajaan vs hospital swasta

Ermmm first of all kenapa tajuk ni dipilih yer?? Tentulah ada sebabnya…kalau sebelum ni saya agak reserve sikit bab2 ni walaupun dah byk yang saya dengar ttg komplen2 org ramai terhadap hospital gomen ni...almaklumlah sayakan orang gomen…keje pulak kat spital gomen (dululah..) jadi pengalaman2 buruk berurusan dgn staf2 di institusi gomen ni saya keep silent je. Tapi memang situasi kali ni sungguh mencabar kesabaran saya..manakan tidak..kalau selama ni jika saya/ ahli keluarga ada masalah kesihatan..senang je saya helo mana2 pakar yg saya kenal and straight away terus gi jumpa…kali ni oleh sbb ‘kepakaran’ saya…saya telah ‘ditarik’ ke ibu pejabat kementerian kesihatan selepas pulang dari menyambung pelajaran…(nyesal plak buat master dalam pharmacoeconomics ni huhuhu) jadi secara otomatiknya tiada lagi kelebihan2 seperti mana di hospital dulu…

Tak mengapa be professional..saya terima keadaan ni. Setiap kali sakit..saya pergi ke klinik seperti org awam biasa..tunggu giliran nak jumpa Dr macam biasa…tunggu giliran nak ambil ubat macam biasa..memang terasa lain..sebab selama ni tak pernah menunggu tapi apa nak buat..kena redha sbb saya kini bukan lagi di hospital.

Baru2 ni…(bukan baru juga la)..bulan 10 thn lepas (2011) saya pergi ke klinik kesihatan Putrajaya presint 9…mesti org tertanya gak kenapa g yg present 9? Kan tersangat la ramai pesakit kat situ…habis tu kalau saya g KK presint 3..asik2 jumpa MA…buat apa?Pegawai Farmasi jumpa MA?Kalau pegawai Farmasi tu junior kira boleh tahan la lagi..ni peg pun dh senior…jumpa MA yang junior huhuhu…sgt la tak relevan…okla kalau MA tu jenis yg bagus..tapi hmm macam mana nak cakap yer..ada sekali tu saya gi..dh la cara cek tu macam nak tak nak…siap preskrib antibiotic lagi..takdernye nak countersign Dr…kira hebat la tu konon..hampesh!!
Dah tu lepas beberapa hari bila tak baik lagi saya gi skali lagi…kira kali ni dgn harapan nak jumpa Dr la pulak…sedih la…kena jumpa MA gak! Apa niii? Dah tu MA tu bila saya kata saya tak makan antibiotic tu dia macam marah…then saya cakap saya tak makan sbb MA yg prescribe and MA by law tak boleh prescribe antibiotic! Ha padan muka..sakit hati betul.

Lepas pada tu kira berpatah arang la dgn klinik presint 3 tu. So back to kk presint 9 balik. Saya gi sana sbb ada masalah mata..actually masalah ni dah lama…ada ketulan di bawah kelopak mata kanan..ketulan tu mula ada masa saya di German lagi..tapi dulu kecik jer… tapi lama kelamaan dh makin besar n mengganggu penglihatan saya selain malu gak bila mata dh sepet sebelah! Bila pergi klinik tu..Alhamdulillah dapat jumpa Dr..seperti yg diharapkan saya dirujuk ke hospital Putrajaya (HPJ). Tahu sajalah…pegi klinik pepagi buta…dapat jumpa Dr dalam pukul 11!dh tu bila dapat surat rujukan saya pun takder la minta MC sbb nk gi HPJ pulak..hajat dihati tu nak minta MC kat HPJ jer la..dekat HPJ huhuhu…mmgla tidak mesra pesakit…(saya menulis ni sebagai org awam yer..bukan sebagai staf KKM) last2 dekat pukul 3 baru boleh bercakap dgn staf yg buat appointment..katanya “5hb 12 jam 8.00 pagi appointment yer” erk???? Saya terkejut! Eh tak kena jumpa pakar ker? (almaklumlah org tak biasa guna cara yg betul utk jumpa pakar) saya tanya lagi “pakar tak payah tengok ker? Terus set appointment jer?” staf tu senyum jer..dia cakap “tak..memang mula2 pakar tak tengok…set appointment dulu” ooo gitu ker? Baru tahu..tapi saya musykil..adakah itu cara yg bagus? Tak payah tengok keadaan pesakit pastu bagi appointment date! Appointment date pulak berdasarkan apa? Based on surat rujukan Dr dari KK yg tak sampai pun 3 baris! Kita yg dok hidap bnda ni rasa macam nak tunggu sehari pun dh tak hengat…dia main2 jer…kot yer pun tengok la kejap sblm set appointment date tu…kita ni dah berjanggut tunggu…macam mana nak minta MC kalau jumpa kerani tu jer???

Appointment date pulak sebulan kemudian!!!! Ni memang memanaskan hati.berdasarkan apa dia pilih tarikh temujanji yg macam tu punya lama?kalau nak mati..dah lama mati dah!!…oklah sabar2…saya tunggu dan tunggu walaupun di pejabat memang org akan tegur pasal bengkak di mata saya yg dah semakin membesar..saya pulak kerap kali di serang migraine..mungkin kerana tekanan pada bahagian mata saya..tiba masa yg ditunggu, 5/12/2012 saya pergi ke HPJ utk temujanji…lepas jumpa Dr (Dr tu tak pakar lagi kot) dia bawa saya ke bilik Dr pakar..siap tangkap gambar bagai..katanya “ni kena buang ni”…yer saya kata memang nak buang…then dia cakap “ bilik bedah penuh sekarg ni..bulan 1 kalau adapun” huhuhu bulan 1? Aduhai macam dah tak tertanggung beban di mata ni…so set la utk appointment bedah pada 26/1/2012 tapi sebelum tu pada 16/1/2012 ada appointment lagi untuk cek progress mata…walaupun lamanya terasa nak tunggu hingga hujung bulan satu sebab kiranya hampir 2 bulan juga la menunggu dalam keadaan mata dah makin bengkak. saya setuju tanpa sikit pun komen.

Hari2 saya lalui dgn sakit kepala dan juga teguran kawan2 sepejabat tentang mata saya..ramai yg tanya “bila nak operate ni? dah makin bengkak..merah dah” huhuhu..org yg takder ilmu kedoktoran nampak keseriusan keadaan saya tapi Dr2 kt HPJ tak nampak!!!tak apalah..sabarlah menunggu..saya kini hanya org awam sahaja…pada 8/1/2012 tiba2 saya dapat panggilan dari Klinik mata HPJ..katanya selepas perbincangan dengan pakar2..mereka dapati mata saya tak boleh buat pembedahan terus..kena dibuat MRI dulu...CT scan pun tak boleh kerana CT scan tak nampak urat2 yg berkaitan..ha takperla buat la apa nak buat pun sy kata…Dr tu cakap masalahnya mesin MRI kat Malaysia ni tak byk..hanya ada beberapa jer…so kita kena set date dgn hospital serdang dulu sbb kat sana ada mesin MRI..so salahkah kalau saya rasa sakit hati sesangat kat sini???? Nak tahu bila date utk buat MRI?? 7/3/2012!!!! Gila ker hapa? Nak suruh saya eksiden dulu kat jalan raya sbb bawa keta mata sebelah?
Kenapa tunggu lebih sebulan baru nak bincang dgn pakar2 lain tentang mata saya?…kenapa tak selepas 5/12 tu atau minggu selepas tu ker utk review balik kes saya dgn pakar2 and decide sama ada mata saya ni kena buat MRI atau tak? Kalau bincang masa tu mungkin dah boleh terus booking date dgn hospital serdang and saya pasti appointment takdernya sampai bulan 3!! Melampau betul!!! Bila saya tanya kenapa lama sgt..jawapannya mudah saja “kes puan tak emergency” kepala hotak dia!!! Ni ayat marah ni..memang marah sgt2..

Kalau kebiasaannya saya tak menggunakan kedudukan pakcik saya sebagai ketua jabatan nefrologi HTAA, tapi kini saya terpaksa menelefon dia utk minta dia mencadangkan mana2 kenalannya utk menolong saya..dah tak tertanggung dah bengkak di mata ni. Tapi ini jawapannya “pakcik takder kenalan ophthalmologist..tapi kalau bab2 mata ni memang tak payah la nak gi hospital gomen, pesakit pakcik ramai yg mengadu pasal ni..mereka sanggup menahan sakit dari sakit hati pasal servis di klinik mata mana2 hospital gomen…pergi hospital swasta jer la”huhuhu…saya staf gomen…KKM lagi…takder ke sikit kelebihan utk dapatkan rawatan cepat sikit..paling tidak pun bukan la cepat tapi tidak dibuat sambil lewa begini…

Dipendekkan cerita yg dah pun panjang lebar ni…pada 17/1/2012 saya ke KPJ Damansara…(huhuhu mengalah juga akhirnya)…berjumpa dgn pakar mata..terkejut besar dia kerana saya tunggu selama ini utk dapatkan rawatan!!!(kat gomen cakap “kes puan tak emergency!!”)katanya dia tak boleh buat under LA tapi kena GA kerana sudah terlalu besar…kalau buat LA saya akan berada dalam kesakitan…untuk itu kosnya hukhukhuk tak payah cerita la…

Saya tanya..tak buat MRI dulu ker...CT scan ker? Terkejut dia.."kenapa nak buat MRI or CT scan? Saya boleh rasa ketulan ni tak bersangkut kat mana2 pun so tak perlu MRI"..hampesh sekali lagi…kat HPJ siap kena buat MRI…saja nak melambat-lambatkan supaya saya beralih ke private kot!bosan nak layan pesakit reramai…yang mana ada gaya2 akan beralih ke private buat la lambat-lambat…dia ingat duit nak bayar private tu turun dari langit ka?kalau murah takper…ni ribu riban…

Pembedahan dibuat dihari yang sama( kat HPJ berbulan2), tanpa CT scan tanpa MRI dan rupa2nya ketulan yg besar itu hanyalah ketumbit yg telah lama, tiada lubang utk keluar kerana tiada mata…hanya incision kecil dibuat utk keluarkan segala nanah, lendir dan darah…(ketumbit????Dr di HPJ nak buat MRI utk ketumbit? dh tu slps perbincangan sesama pakar2 hospital serdang??? takder ke mana2 Dr pakar tahu itu ketumbit?)

Kini Alhamdulillah mata saya pulih sepenuhnya…apa yg saya fikirkan sekarg apakah kualiti pakar2 kita di KKM? Ini hanya kes yg terpencil..untuk run MRI bukan sikit kosnya..dan saya dijadualkan menjalaninya unnecessarily..berapa byk lagi kes2 lain yg dibuat sesuatu ujian yg sepatutnya tidak perlu…siapakah yg menanggung kos itu? Kerajaan…tak kiralah kerajaan mana sekalipun tapi sekiranya ada org2 yg tidak ikhlas dalam menjalankan tugas…akan ada pihak yg menanggung akibatnya…walau kita kata sikit saja tapi itu kalau seorg..kalau ramai…kos2 itulah yg menyebabkan kerajaan berhabis wang secara yg tidak wajar sedangkan kos itu dapat dijimatkan untuk perkara2 yg lain yg lebih perlu…

Fikirlah wahai ahli professional sekalian…kita berkerja untuk mendapat redha Allah bukan sekadar redha manusia…buatlah kerja betul2..jangan buat sambil lewa…kes ini terkena pada saya..yg dikira masih mampu untuk beralih ke hospital swasta..bagaimana dgn org yg tidak mampu? Terpaksa menangngg penderitaan yg tidak sepatutnya..bagaimana pula kualiti kerja sipesakit tersebut? Tentu juga terganggu…fikir-fikirkanlah…akibat kecuaian kita..banyak perkara yg terjejas yg pada fikiran kita ia tidak menjadi masalah langsung.

Thursday, January 12, 2012

Azam baru 2012

Aku sendiri tak pernah ada azam untuk tahun baru, bagi aku kalau berazam tak payah nak tunggu-tunggu tahun baru…azam terus buat..kalau nak tunggu tahun baru misalnya ada niat tu di pertengahan tahu..alamatnya basi la dulu azam tu kalau nak tunggu masuk tahun akan datang. Sebab tu la agaknya suami kata aku ni jenis yg tak menyempat-nyempat…hmm ikut sukala..yg penting aku tak suka bertangguh.

Yang aku nak ceritakan di sini bukan pasal aku..tapi pasal anak sulungku…selama ni aku risau sgt memikirkan pasal dia…kalau nak solat tu aduhhh liat betul…nak kena pegang rotan baru solat..tapi pandai pulak dia jawab..”ustazah cakap umur sepuluh tahun baru kena solat”..aku jawab la balik..”habis tu tup-tup sepuluh tahun baru nak solat la..tak payah la solat langsung sebelum 10 thn?” dgn selambanya dia jawab “ya”…hukhukhuk…anak2 zaman sekarang…

Aku beri penerangan…kenala belajar dulu solat sikit-sikit…tak cukup 5 waktu pun takper lagi yg penting solat..dia buat la juga tapi tu la…kena pegang rotan dulu la..tu pun solat gitu jer la…kalau kita dh pegang rotan terus zzupp gi solat…wuduk pun tak payah!! Mazhab apa la yg dia pakai…tu kalau dh abg buat macam tu adik2 apa lagi…gitu la anak2 ku sebelum ni…solat bila dh jenuh suruh…

Aku dan suami selalu mengeluh aka bg nasihat la…"sedih la ibu dgn abah kalau anak2 ibu macam ni…semyg nak kena suruh..ni ibu dgn abah hidup lagi dah tak mahu dgr cakap..kalau ibu dgn abah dh takder langsung tak dengar la"…itu la selalu ayat2 yg kami selalu ulang2…memang takder respon drpd mereka melainkan diam jer…aku cakap pada abe (anak sulungku) "abe..thn depan ni abe dh masuk 10 thn…ibu takkan suruh abe smyg dh..abe kena buat sendiri..abe takleh tido kat depan tv dah (bergelimpangan adik beradik tu sekali dgn kakak) abe kena tido dalam bilik"…dia tanya pulak "kenapa takleh tido kat luar?"…aku jawab…"abe dah besar…takleh tido campur dgn kakak…tak baik…"

Masuk tahun baru 2012..aku tak sangka betul…abe solat 5 waktu dgn ambil wuduk tanpa aku suruh2…dia pindahkan barang2nya ke bilik yg selama ni aku jadikan bilik tamu…dia minta tuala, minta sejadah, minta penyangkut tuala…Alhamdulillah…dalam hatiku Cuma bersyukur yg teramat sgt…selama ni rupanya nasihat dan keluhan kami tu meresap ke hatinya…

Betullah…selepas dia solat 5 waktu tanpa gagal…perangainya banyak berubah…kalau dulu ya Rabbi…keras hati takmo dgr cakap..kali ni memang terbalik…awal2 pagi walaupun cuti dia bangun pg terus mandi dan solat…sifat abg sulung tu jelas terserlah…masuk waktu maghrib dia panggil adik2nya masuk dari bermain di luar…belajar pun rajin…memang byk la berubah…

Sekarang abe dan aqin dah tido sebilik dan kakak dah tido bilik yg lain..maknanya kalau ada tetamu nak mari lepas ni..tak tahu la nak letak kat mana dah sbb semua bilik dah occupied. Mereka pun dah pandai mengurus diri masing2..tak perlu lagi bibik nak siapkan baju mereka setiap kali mereka mandi…Alhamdulillah. Takper adalah tu jalannya nanti…


Aku bersyukur malah kadang2 aku rasa walau rutin harian aku dan suami jadi semakin sibuk dgn adanya kedai dobi yg baru beroperasi tapi waktu2 yg kami ada bersama anak2 menjadi lebih berkualiti kerana kami cuba manfaatkannya sebaik mungkin. Jadi janganlah salahkan masa kalau kita tak sempat nak buat itu dan ini..salahkan diri sendiri kerana tak pandai uruskan masa.

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...