Saturday, March 27, 2010

Ku tinggalkan separuh jiwaku...

Lama blog ni bersawang....bukan tak hargai pengunjung yg terus menerus menjengah...tapi kesibukan serta kesihatan yg tak membenarkan saya menitip entry...lagipun semangat pun kurang hehehe...













(Abe, kakak dan aqin......)


Sejak tinggalkan 2 anak2 di Malaysia (abe dan kakak)...bagaikan patah semangat utk buat apapun...beberapa minggu pertama di German tanpa mereka..betul2 terasa...walau selama ni kadang2 terasa juga bahagianya bila mereka tido (teruk la saya ni kan?) rasa nyamannya bila takder budak memanjat sana...memanjat sini...buat selerak kat hujung sana..buat selerak kat hujung sini...tapi perasaan tu sikit pun tak hadir bila saya tiba di sini semula tanpa mereka....sunyi sesunyinya....

Di tambah dgn keadaan saya yg masih lagi mengalami alahan mengandung...(maklumla dh lama pencen dr mengandung sebenarnya...) tetiba mengandung balik...terasa peritnya nak lalui sumer ni tanpa anak2 tersayang. Bising mereka itula yg saya rindukan...kini bila suami masakkan sesuatu yg selama ni mereka suka makan...bergenang air mata ni...teringatkan mereka...

Kini tiap hari saya telefon mereka...dengar suara saja pun dh cukup...mula2 dulu...bila dengar suara mereka...terus saja air mata ni laju mencurah..tapi Alhamdulillah sekarg dh tiada lagi...sejak mereka tak lagi menangis tiap kali mendengar suara saya...dah dapat membiasakan diri tanpa saya dan abahnya mungkin...(walaupun tiap hari..soalan yg sama diajukan..‘bila ibu nak balik? Dah lama ibu pergi....‘)

Tak pernah saya tinggalkan anak2 selama ini...paling lamapun Cuma seminggu jika ada out station...itupun jika saya tiada..abahnya tetap ada bersama2 mereka....kini...kedua2nya tiada...dapat saya bayangkan kesunyian mereka...

Saya tinggalkan mereka dgn ibu saya...Alhamdulillah Allah kurniakan kesihatan pada ibu bapa saya lagipula keputusan meninggalkan mereka bersama opah dan tok wan telah saya dapatkan persetujuan opahnya terlebih dulu sebelum saya bawa mereka pulang.

Walaupun mereka masih sihat..namun saya tahu tugas menjaga budak kecil bukanlah tugas org tua...lagipula ibu bapa kita dh bersusah menjaga kita masa kita kecil dulu...kenapa pula nak bebankan mereka menjaga anak2 kita pula bila mereka tua...mereka pun ada aktiviti yg nak mereka lakukan buat bekalan akhirat...

Bukan juga saya suka2 nak menyusahkan ibu bapa saya...tapi macam yg pembaca sudah sedia maklum...keperitan hidup di sini memaksa saya membawa mereka pulang serta memikirkan pelajaran mereka yg telah ketinggalan berbanding budak2 seusia...

Memang betul..sekembalinya ke Malaysia..Abe di masukkan ke kelas peralihan kerana tak boleh membaca sedang budak2 lain seusianya dh sgt lancar membaca...Adawiyah juga menurut guru kelasnya ‚lambat‘...maka oleh sbb itu saya dan abahnya tak putus2 mengajar mereka membaca..bimbang ketiadaan kami nanti..opah dan tok wan tak mampu menolong...

Hari2 dipenuhi dgn kelas tubi...kesian juga tengok anak2 terpaksa korbankan masa main mereka...walhal bukan salah mereka juga...(salah saya...dtg ke sini...)
Memikirkan saya tidak akan lama di Msia..macam2 saya fikirkan ttg masa depan anak2 saya...saya tak mahu mereka terus ketinggalan...
Saya juga tak mahu menyusahkan ibu bapa saya utk mengajar anak2 saya...serta menjaga makan minum mereka...maka saya nekad mengambil pembantu rumah. Sebelum saya dtg ke German dulu, mmg saya memiliki pembantu rumah...dia sgt rapat dgn anak2 saya...jika tak kerana saya ke German..mungkin dia masih lagi bersama saya...tapi malas nak bercakap soal ‚mungkin‘ ni...

Saya hubungi dia semula di Indonesia bertanyakan jika dia mahu berkerja semula dgn saya..tapi rezeki tiada..dia dh berkahwin dan suaminya tak mengizinkan dia dtg ke Msia...tak mengapalah...saya cuba cari lagi org2 tempatan...tapi tahu sajalah...manalah org tempatan nak kerja jadi pembantu rumah...mungkin tak glamour kot...ataupun penat kot kalau jadi pembantu rumah...maklumla tiada punch card...sedangkan kalau kena majikannya...mmg lebih mudah dr kerja2 lain....dan lebih seronok dr kerja2 lain...

Cari punya cari...akhirnya saya dapat satu orang Indonesia juga…berurusan dgn imigresen dan segala bagai..akhirnya hari ini baru pembantu rumah itu tiba ke rumah ibu saya...Alhamdulillah...semoga dia dapat mengurangkan beban ibu saya...mungkin kerana mendengarkan berita itula memberikan saya kekuatan utk menulis entry kali ini...

Cuma ibu kata maid tu tiba dgn memakai baju kecik, seluar jean dan tak bertudung...saya tersenyum...satu lagi peluang dakwah berada di depan mata...akan kami gunakan peluang ini utk sama2 mentarbiah umat Islam yg lain...InsyaAllah...

2 comments:

dillhanim said...

kak na,

dilla ni.. ingat lagi dak? hehehe.. lama x bukak blog akak, tup tup banyak citer yg dah tertinggal.. btw congrats sbb abe dan adik2 bakal dapat adik baru :) hope to c u in msia someday.. mach's gut!

~dill x-saar

alrijalnajwa said...

Mana boleh lupa...sumer masih ingat..hehhe
tima kasih sbb masih sudi singgah blog kna..dh lama tak update pun...
Dilla jgn lupa praktis bahasa german tu...rugi ooooo dh fasih...

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...