Wednesday, November 10, 2010

Penyusuan susu ibu sepenuhnya

Ehem ehem...macam pakar laktasi plak entry kali ni hihiihi...

Saja nak share pengalaman berharga ni dgn pengunjung blog ni. Saya ni baru sekrg berpeluang dan rasa mampu nak buat gini. Dulu2 tu...byk la alasannya.malas la nak citer kat sini...selain tak mampu dr segi mental...dr segi material pun tak mampu gak..almaklumlah ketiga2 anak2 saya dulu tu saya dapat masa masih bergelar pelajar...

OK berbalik pada tajuk tadi..nasib baikla kali ni saya nekad beri susu badan sepenuhnya...kalau tak jenuh juga la...harga susu skrg ni bukan murah ooooo...kalau susu badan kan senang...free jer..tapi yer la..gadjet2 lain tu la pulak yg mahal...tapi takper la..bukan nak kena beli selalu pun..sekali tu jer seumur hidup...boleh pakai lagi kalau nak beranak di lain kali...atau kalau macam saya ni...dah takmo beranak dh...(insyaAllah) boleh jer pass pada adik pompuan nanti..mana ada membazir kan?

Saya mula menyimpan stok susu seawal minggu pertama bersalin lagi...dah bengkak susu...nak tido pun takleh..rasa nak demam jer..so perah simpan...tu yg byk stok tu. Sekarg ni bila dh berkerja Alhamdulillah saya syukur sgt kerja saya ni flexible....so ikut suka hati saya la bila masa nak pergi perah susu...tempat yg disediakan utk ibu2 memerah pun ada..selesa pulak tu...Alhamdulillah...Allah permudahkan...

Saya mula memerah sebaik saja tiba di pejabat...seawal pukul 7.30pg...dapat la dekat 2 botol (4oz/botol) susu saya Alhamdulillah mmg byk...nak kata saya ada tip2 tertentu..takder plak..tapi mmg saya minum susu segelas besar setiap pagi dan malam....selain saya mmg tak putus2 minum air masak...Alhamdulillah susu saya bukan sekadr banyak..tapi pekat (kata bibik saya 'kental') hehehe..tip2 lain mmg takder...

Tapi betullah..kalau dulu saya tak pernah jaga pemakanan saya...makan pun sekali sehari jer..minum air masak pun malas..apa lagi nak minum susu...huh jauh sekali...tapi sbb rasa tanggungjawab nak bagi susu badan ni...kena la gagahkan diri makan 2x sehari..minum air pun byk...kena minum susu lagi...so secara tak langsung..kita menjaga diri kita sendiri....byk hikmahnya menyusu badan ni...

Anak saya pun Alhamdulillah setakat ni tak pernah demam lagi...badan pun semakin montel dan pejal...syukur tak terhngga Allah beri saya peluang menyusukan anak sepenuhnya. Di pejabat pukul 3ptg saya perah susu lagi..dapat 2 botol lagi..so satu hari saya boleh simpan 4 botol (di pejabat sj).

Sebaik saja tiba di rumah dalam pukul 5.30 sy menyusukan anak dan perah lagi..dapat 1 botol..hingga ke esok pagi saya masih boleh simpan 1-2 botol lagi...jadi setiap hari baby saya minum yg fresh saja....jarang2 sekali saya beri juga susu yg telah difrozen kan...takut juga membazir sbb lama dah simpan...

BAru2 ni saya beli sterilizer dan warmer...mula dulu saya ingat benda2 ni tak perlu..boleh buat secara manual jer.....tapi rupa2 nya sgt2 membantu. Jimat masa. Dan warmer tu kalau dulu panaskan susu secara manual jer..payah..tiap kali air suam tu dh bertukar sejuk..kena tukar air suam lain pulak...dh jadi satu keje pulak nak tukar air suam berkali2 utk panaskan susu yg di keluarkan dr peti ais...bila ada warmer...buh jer dalam warmer..tinggalkan..nanti lepas 5 minit or so...ambillah...mmg dh suam pun susu tu...mudah..kalau tinggalkan lama pun takder masalah..susu tu tetap suam jer...sbb suhunya dah ditetapkan...pendek kata..mmg mudah.

oklah nak stop dulu la..lenkali saya citer lagi.

1 comment:

Hamidi Haris said...

Alhamdulillah...semoga terus dipermudahkan sehingga cukup 2 tahun genap...tengok hasilnya...mgkin anak akan jadi lebih rapat n mudah dengar kata..insya-Allah..ameen...ada apa2 pertolongan yang boleh d tolong bgthu la...insya-Allah d tolong...

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...