Sunday, June 14, 2009

Manisnya Ukhuwwah......Kerana Allah.


Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.... Perhimpunan Ukhuwwah Ikatan Persaudaraan Melayu German (IPMJ) telah selamat diadakan. Selaku tuan rumah kami merasakan perhimpunan ini telah berjaya walaupun ada beberapa slot yang dirancang tidak dapat di buat kerana kesuntukkan masa. Yang penting ikatan persaudaraan dapat dieratkan.

Terima kasih juga kepada naqib usrah, ust Rafizi Salleh yang datang jauh dari Leipzig (utara) kira-kira 6-7 jam untuk sampai ke rumah kami. Begitu juga sahabat dari Hamburg (selatan) sdr Mohd Sharfi kira2 5-6 jam, Wan fazrul dari Rosenheim (barat) kira2 7-8 jam, syamsul amri (tak ingat dari mana), Tok Penghulu IPMJ Saiful dan amiril dari Bingen (3jam) serta satu keluarga dari Humborg(timur) sdr Arif Fathullah kira2 4-5 jam. Kira-kiranya kami ni kat tengah2 la......

Program ni sebenarnya mengambil masa yang begitu singkat sahaja. Bermula berkumpul di rumah kami pada jam 1.00 petang 13 Jun sehingga jam 9.00 pagi 14 Jun. Bermula dengan makan dan solat secara berjemaah selepas itu sesi 'ta'ruf dmulakan.

Apa yang menyeronokkan ialah pada masa makan, kami juga menjemput 'member sekelas dari German dan Kenya' kat atas.... tanpa segan silu mereka tidak menolak pelawaan kami untuk makan bersama-sama dengan menggunakan 'talam'. Pada mulanya kelihatan 'berkerut' juga la dahi mereka kerana pelik melihat nasi yang dihidangkan.

Si German berkata "Nak kena makan dalam benda ni ker....?" sambil menunjukkan jari ke talam.

alrijal pun berkata " ya kita makan dalam bekas hari ni.... ok ker atau nak guna pinggan lain?"

Si German dan si Kenya tu mengangguk je tanda setuju. Semasa makan tu memang kekok la nampak diorang makan. Si German tu lepas suap nasi ambik tisu lap...lepas tu makan lagi dan lap lagi...kotor tangan katanya....

Si German tu bertanya adakah di Malaysia orang2nya makan dengan menggunakan 'benda' ni...ceritanya lagi bahawa di German kalau makan dengan tangan nampak tak sopan. Sahabat2 yang ada menjawab bahawa kami makan dalam talam ni untuk nak lebih eratkan lagi ikatan kami. Walaupun sepatutnya kita lebih kepada 'ikut sunnah Nabi' tapi kalau bagitahu macam tu bukannya paham puak2 kapir ni....just bagitahu guna logik je la...nampaknya mereka setuju dengan jawapan kami..

Setelah habis ta'ruf, program seterusnya tadarus Al-Quran dan pengisian tafsir 'tadarus' oleh Naqib usrah. Alhamdulillah pada sebelah petang semasa 'program pengisian' diluar rumah, Allah mengizinkan dengan memberi cuaca yang baik sekali sehingga dapat menghabiskan slot 'Selamat Tinggal Dunia' tersebut sehingga jam 10.00 malam. Walaupun hampir memasuki musim 'summer', sekarang boleh dikatakan hanya satu atau dua hari sahaja yang tidak hujan dan selebihnya hujan renyai dan kadang kala lebat.

Setelah sampai di rumah berehat sekejap dan terus menunaikan solat Maghrib berjemaah dan menjamu selera selepas itu sambil masing-masing berbincang sesama sendiri untuk menunggu waktu Isyak kira2 hampir jam 12.00 malam. Pada mulanya dirancang program 'Qiamullai' tetapi masing2 tak mampu untuk bangkit jam 2.00 pagi kerana waktu subuh jam 3.00 pagi. Cuma hanya mampu bangkit jam 3.30 pagi untuk solat subuh berjemaah. Ini kerana masing2 kepenatan sesebabkan musafir yang agak jauh. Seterusnya ustaz menyampaikan tazkirah subuh bagi menutup program 'Perjumpaan Ukhuwwah' ini.

Walaupun keterbatasan waktu iaitu hanya separuh hari dan malamnya separuh malam sahaja, bagi kami ia satu kejayaan yang besar kerana mampu diadakan memandangkan sahabat2 semua berada nun jauh serata German. Yang penting dapat mengikat ukhuwah Islamiyyah walaupun baru bersua namun masing2 cukup erat dengan gelak tawa.....usik mengusik dan sebagainya juga satu fikrah untuk sama-sama berada dalam persekitaran Islam untuk mencari redhaNya.

Moga2 Allah mempermudahkan untuk merancang program2 sebegini di masa akan datang. Sahabat2 jumpa lagi lain masa.....Wassalam.

Lain-lain gambar....





Inilah pokok gandum...






"Siapa yang kena tembak dulu Fazrul??"










Berbincang cabaran muslim di German










Ketika 'syok' mendengar pengisian... terkejut dgn kehadiran 'belon gas'... apa lagi masing2 tak lepas peluang ambik gambar.







Teringin jugak nak naik belon ni...

2 comments:

Faizal Ibrahim said...

salam, saya mencari kenalan bernama uztaz rafizi dr leipzig.. sudah lama lost contact.. harap jika ada kontek bole la hubungi saya di faizal.ibrahimfx@gmail.com

alrijalnajwa said...

Dah emel...

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg