Tuesday, September 1, 2009

Bayar 20 sen guna beg plastik...

Itulah tajuk berita kosmo! online berkaitan pelaksanaan `hari tanpa plastik` oleh kerajaan Pulau pinang pada 1 Julai 2009 yang lalu. Bagus..... Satu inisiatif yang baik yang telah diambil untuk menjadikan persekitaran kita bersih dan selamat.

Pengalaman kami di Jerman, ketika mula2 sampai dan 'first time' ke pasaraya untuk membeli belah barang-barang keperluan, ketika itu 'mentaliti Malaysia' lagi... so tak bawa bekas apa2 la kan sebab biasanya pasaraya akan menyediakan plastik secara percuma untuk membawa balik barang2.

Ketika membeli tu, alahamdulillah.... beli la sekali baldi untuk digunakan.... selepas menngambil barang2 keperluan lalu ke tempat cashier untuk membayar. Selepas membayar harga barangan (tu pun mata kami dok tengok pada mesin pembayar jerrr sebab kalau tak tengok tak paham berapa euro yang cashier tu sebut....dah la tak paham...laju yang amat pulak tu....dia sebut..) kami dok tunggu2 plastik untuk diisi barang2 kami...ingat cashier tu lupa ka ape...

So orang belakang kami tu suruh kami ke depan sikit sebab giliran dia nak bayar pulak... kami pun isi jer la barang2 tu dalam baldi tu....lepas habis isi, kami pun berhenti kejap dekat dengan pintu keluar untuk membetulkan barang2 dalam baldi tadi....sambil2 tu dok perhatikan pembeli2 lain....

Rupa-rupanya mereka semua membawa bekas masing2 samada raga, plastik ataupun beg kertas.... dan kami melihat kat bawah temapt cashier tu ada palastik2 beg tapi tiap2 satu plastik tu ada harga masing2....

Ohhh baru lah kami perasan bahawa nak membeli kat pasaraya di jerman ni kena bawa bekas sendiri ataupun bayar plastik yang disediakan. Mula2 pikir tu..."apala plastik pun kena bayar kerrr" tapi bila kita pikir balik kalau tak nak beli plastik tu bawa la bekas sendiri....boleh jimat duit dan tak membazir....kerana selalu dapat yang baru....

Memang kalau nak ikutkan di jerman ni kebersihan dah jadi sistem...mungkin sebab dah lama mereka praktikkan...dan memang ada kesan pada alam sekitar kerana biasanya bila plastik2 diberi percuma ni kita tak menghargai lalu dibuang merata-rata... mata pun naik sakit melihatnya...dan orang2 jerman boleh dikatakan mengikut peraturan dalam bab2 kebersihan ni....

Kalau di lihat berita dari kosmo tu memang mula2 respon yang diberikan oleh pengguna negatif tetapi bila sudah melihat kebaikan melebihi keburukan barulah pengguna dapat menerima langkah yang dibuat itu adalah langkah yang patut dialu-alukan....

Rasanya memang perkara baik ini wajar dicontohi oleh semua kerajaan negeri2 di malaysia bahkan kerajaan persekutuan sendiri lah yang sepatutnya bukan sekadar membuat slogan "Jagalah Kebersihan" tetapi perlu di ambil langkah2 seperti ini...

Bagi kita tak salah meniru perkara2 yang baik untuk kesejahteraan bersama terutamanya banyak sifat2 baik yang ada pada negara2 luar yang wajar dicontohi terutama dalam bab2 kebersihan dan pengangkutan awam di negara2 maju sepeerti jerman ini.

Wallahua'lam...

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...