Monday, August 31, 2009

Solok Lada Jerman....Pembuka selera...

"Inilah solok lada Kelate....yang diproses di Jerman. Hanya menggunakan ikan tuna dan kelapa halus untuk dijadikan inti dicampur dengan bawang besar dan lada hitam.."

Setelah hampir setahun di Jerman dan juga kali 2 bertemu bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan di Jerman...terasa teringin sgt nak makan masakan2 yg selalu di makan masa di Msia...tapi yer la mana nak cari kan?...tambah2 yg jadi suri rumahnya pula si bapa hehehe...tak pandai nak godek2 resepi macam si ibu...

hari ni...ada peluang nak ke bandar...yerlah selama ni nak ke bandar pun tak boleh sbb anak2 cuti sekolah...bukan tak boleh...boleh jer..tapi kena bawa sumer askar2 ni la....huih..tak tahan bawa mereka ni...bukan boleh beli barang pun...

so hari ni...lepas isteri gi keje...anak2 pun dh gi sekolah..apa lagi..si bapa ni pun dgn membawa troli hikmatnya pergilah ke bandar...nak beli barang2 keperluan dapur...isteri dh tinggalkan list barang2 apa nak dibeli...tapi takperla...kita yg dok kat dapur...kita tahula apa yg ada n yg takder hehehe...

So setibanya di kedai Turki (satu2nya sumber daging halal kami di sini) saya pun mulala keje2 shopping! ha terpandang la pada cili yg biasanya org buat solok. (itulah masalah bagi orang kelate...bulan2 posa ni mesti nak pekena makanan tradisional negerinya jugak....)..apa lagi...terus sambar la...tak tahu lagi nak buatnya macam mana....

lepas bayar sumer barang2 tu...barula dok rewind2 balik...benda apa yg nak di bubuh kalau nak buat solok lada nih?...almaklumla selama di Msia...mak saya yg selalu buat....isteri pun tak pernah buat sbb dia tak suka main dgn lada2 ni...(katanya nanti nak pegang anak...susah..)..

kepala ligat berfikir..apa lagi nak buh ni...sambil masuk ke Penny...ha ternampak nyor kering...haaaa...benda ni ada buh dalam solok...memangla di Msia tu kita buh kelapa yg baru dimesin yg kering ni tak mainla...dah takder rotan...akar pun berguna jugala...

ikan tu saya ingat nak guna tuna jer la...lagipun selama kami kat sini...dalam sebulan tu nak jumpa resepi ikan tu jarang sesangat...hmm kurangla protein dalam badan kami ni....(tapi ikan pun kalau ada... yg frozen...entah ada protein ker tak kan?)

So balik dr bandar tadi bersemangatla saya ni dok proses resepi solok lada...tak lupa juga bantuan cik net tu la hehehe...sambil2 proses tu saya hantar sms pd isteri katakan padanya yg saya tgh buat solok lada....dia balas balik..."nak buat solok lada kena ada nyor...kat sini mana ada nyor" heheh..tersenyum saya sorang2....biar dia terkejut bila balik nanti....

ha..taddaaaaa..inilah hasilnya....hmmm baunya pun memang serupa heheh..rasa tak tahu la lagi macam mana...tunggu berbuka nantila yer...

Sekian. Mr Mama melapurkan..hehehe

2 comments:

Ajzie said...

Amboi ada solok lada laaaaa disana..

alrijalnajwa said...

hehe...made by man...sedap jugak rasanya...marila jalan rumah kalau nak makan hihii..

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...