Wednesday, March 25, 2009

Fikir sejenak.....makruh panggil 'ibu atau bapa' kepada pasangan - Dr Abd. Basit.

Sudah lama alrijal tidak mengukuti kuliah daripada Mudir Pondok Muhammadiyah, Sungai Durian, Kuala Krai Kelantan iaitu Dr. Us. Abdul Basit B. Ab. Rahman. Semasa berkerja di Kuala Krai dulu selalu juga pihak pentadbiran memanggil beliau untuk memberi kuliah waktu rehat yang panjang pada  hari Ahad. Jadi bila dah terbang ke German lagi la tak dapat ikuti kuliah beliau.

Tapi alhamdulillah dengan adanya teknologi terkini yang digunakan untuk medium dakwah, alrijal dapat la mengikutinya juga..... 

Jadi alrijal tertarik berkaitan program 'Tanya lah Ustaz' yang di tayang pada umum oleh TV9. Jadi setelah mengikuti program tersebut Dr. Abdul basit telah menjawab persoalan berkaitan dengan panggilan terhadap pasangan masing-masing.... 

Ye la kita ni kan selalu dengar suami memanggil isteri 'ibu', 'mama' dan macam-macam panggilan yang dipanggil oleh anak-anak mereka. Begitu juga dengan isteri memanggil suami dengan panggilan yang dipanggil oleh anak-anak mereka.

Alasan kita untuk memudahkan anak-anak mengikut panggilan yang dipanggil oleh ibu atau bapa.

Tetapi rupa-rupanya bila dengar jawapan ust berkaitan panggilan tersebut adalah makruh. Bahkan ada hadis nabi pulak tu yang di baca oleh ust berkaitan perihal tersebut.

Kalau nak lebih detail kena la dengar kupasan dr basit dalam video kat atas tu. Nampaknya alrijal kena cari perkataan sesuai la untuk di panggil kepada najwa 'isteri tercinta'.

Jom kita sama-sama ubah kearah kebaikan......

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...