Wednesday, May 20, 2009

Teknologi internet sebagai medium mendidik jiwa....

Hari ini tidak ada sesiapa yang dapat mengelak daripada menggunakan teknologi tanpa sempadan iaitu internet. Dengan internet manusia semakin pantas mendapat maklumat dari serata dunia. Pelbagai maklumat yang baik atau yang buruk boleh di acces oleh sesiapa sahaja berdasarkan kepada niat seseorang itu....

Oleh kerana kami di Jerman ini tidak mempunyai komuniti disebabkan pelajar-pelajar yang belajar di Jerman ini berterabur merata tempat....di Hamburg..Bingen...Stutgart...Idstein Damstadt dan lain-lain. Kalau tak salah alrijal di satu-satu uni tu hanya 3-4 orang pelajar sahaja dan yang paling ramai pun hanya belasan pelajar sahaja dan yang paling sedikit adalah isteri alrijal di Hochschule Freesenius Idstein seorang sahaja.

Ini menyebabkan usrah tidak dapat di adakan secara bersemuka. So pada minggu lepas pertama kalinya alrijal mengikuti usrah secara online melalui 'skype' yang diusahakan oleh Ikatan Persaudaraan Melayu Jerman (IPMJ). Jazakallah hukhairan kathiran kepada sahabat dari Bingen yang memaklumkan berkaitan usrah ini.

Memang merasa sedikit perbezaan berbanding usrah secara direct tetapi yang penting masing-masing dapat mengutip mutiara ilmu melalui pembacaan Alquran yang di dengari dan di tegur secara online oleh 'Naqib' usrah....begitu juga pengisian ilmu oleh Naqib.... dan soal jawab tentang kemusykilan agama yang juga di jawab secara terus oleh Naqib. Inilah uniknya di Jerman yang menggunakan secara maksima yang mungkin kemudahan internet.

Jadi alrijal bersyukur kepada Allah kerana dapat mengikuti siri-siri mendidik jiwa yang akan datang. Ada juga terdetik kerisauan dihati sebelum ini untuk mengharungi 2 tahun di Jerman dengan pelbagai permasalahn yang timbul berkaitan Haram, Halal dan shubhah....Jadi dengan adanya medan ilmu walau hanya melalui internet sekurang-kurangnya dapat meningkatkan keyakinan untuk berhadapan dengan ujian dan dugaan di negara yang hanya maju berkaitan dunia sahaja.....

2 comments:

fauziharis said...

Actually de rasa bagi org yang nak dan peduli dia akan cari dan usaha untuk dapatkan ilmu. Kalau org tu tak mau, masjid sebelah rumah pun dia tak pegi. Makanan halal org jual sampai ke pintu rumah pun dia tak pilih.

Macam De kat sini, tetiap minggu buat majlis tadarus ngan tafsir Quran siap ngan sedia makan2 lagi sebagai "suntikan" utk ajak org datang, kalau yg nak tu, xde kenderaan pun dia akan cuba cari untuk datang. kalau yang tak nak tu, pelbagai alasan dia bagi bagi menjustifikasikan ketidakhadiran nya ke majlis ilmu tu.

Takpelah, kita pun bukan nak paksa. Esok ni bila Allah tanya jawablah apa yang blh. De cuma tunaikan tanggungjawab je bila dah org lantik jadi pengerusi surau kat sini.

Wassalam

alrijalnajwa said...

genau(betul tu)... Allah akan tanya apa usaha yang kita buat untuk menarik kembali manusia yang leka kepada Allah....Mmg utk nk tarik manusia ni bukan mudah lebih2 lagi student M´sia dari pelbagai latarbelakang dan halangan untuk berjumpa disebabkan masing2 duduk berjauhan....

Sekarang ni pun kami sdg buat cd dr Zakir Naik (Bibble vs Quran) utk diberi kpd kawan2 kafir yg rapat setelah kami memberi jawapan yg kdg2 tidak mampu dijawab (sebab daif dlm english)apa yg disoal oleh mereka ni...mudah2an dgn usaha yg sedikit ni dapat menjawab kekeliruan terhadap agama Allah.

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...