Saturday, May 30, 2009

Ceramah UZAR di Frankfurt....

Alhamdulillah (sabtu) kami sekeluarga telah berkesempatan menghadiri Kursus Kesempurnaan Solat oleh penceramah yang tak asing lagi Ustaz Hj. Zaharuddin Abdul Rahman atau UZAR. UZAR sebelum ini telah ke Wolfsburg, Saarbrukeen, Albstact juga Geneva (Swiss) dan Besanco (France) sebelum yang terakhir ini di Frankfurt. Kebetulan Wan Fazrul Adlan, sahabat dari Bayern datang menziarahi kami. So kami sama2 ke Konsulat untuk menghadiri kursus tersebut. Bayern mengambil masa kira2 6 jam untuk sampai ke Frankfurt dengan train laju atau ICE.

Kursus Kesempurnaan Solat dan muhasabah diri ini banyak memberi ilmu-ilmu tambahan dan dapat memperbaiki kesilapan2 yang dilakukan seawal mengambil wudhuk sehingga habis solat serta dapat mengetahui bagaimana untuk mendapatkan pahala yang paling banyak di setiap rukun dalam solat. Ye la kita belajar solat sewaktu sekolah rendah jee lepas tu masing2 anggap dah pandai dah padahal banyak terdapat kesalahan2 kecil yang membuatkan pahala tertolak.

"Kita di Malaysia belajar solat di masjid2 tu pun sebulan sekali. Mula2 tu ustaz yang datang mengajar tu syarah intro pasal kitab solat tersebut lebih kurang setengah jam lepas tu solat Isyak. Bulan depan kita datang, ustaz tu tak datang....bulan depan satu lagi kita tak datang ustaz tak datang...tambah lagi elok....bulan depan lagi ustaz datang dan kita pun datng...tapi ustaz dah lupa dah kat mana last yang dia ajar 5 bulan lepas... senang2 ustaz tu kata kita mula kat intro tu balik...."ujar UZAR disambut ketawa oleh hadirin...

Walaupun sepatutnya 'slide' kursus tersebut untuk sehari lebih tetapi UZAR terpaksa menyampaikannya secara preview dan menghighlightkan perkara2 yg dapat memberi markah/pahala yang tertinggi sahaja memandangkan kesuntukkan masa.

Dalam kursus tersebut UZAR juga menyentuh secara asas berkaitan keewangan Islam dan 'Riba' dan relatednya dengan kesempurnaan solat.


"Sebab itulah doa2 kita kurang mustajab kerana hasil keewangan kita masih terlibat dengan 'riba' seperti simpanan, pinjaman dan macam-macam lagi..."ujar UZAR.

Bagi kami sekeluarga memang berpuashati kerana mendapat mengenalpasti kesalahan2 dan dapat untuk mempertingkatkan solat kearah yang lebih sempurna.

Antara tujuan lain ialah dapat berkenal-kenalan dan mengeratkan ukhuwah dengan student2 yang tinggal jauh dari Frankfurt.

Kami sebenarnya ada menjemput UZAR untuk bermalam kat rumah kami di Idstein kerana kami pikir bahawa tinggal kat hotel amat susah terutama bagi mereka yang mempunyai anak-anak yang ramai. Ruang yang sempit, susah untuk mendapatkan makanan yang sesuai. Pada mulanya UZAR dah bersetuju untuk datang kerumah pada sebelah petang setelah ronda2 Frankfurt. Walaubagaimanapun beliau perlu ke hotel untuk selesaikan bayaran hotel tersebut.

Setibanya kami kat rumah, kami mendapat sms daripada UZAR mengatakan beliau meminta maaf kerana tak dapat datang/ziarah kerana masih lagi keletihan dan juga Idstein jauh untuk ke Bremen berbanding Frankfurt. Ini kerana UZAR akan menaiki flight di Bremen Airport dan menghantar kereta yang disewanya juga di Bremen.

So alrijal reply sms kepada UZAR dengan mengatakan Insyaalah lain kali jika ada rezeki UZAR dapat ziarah ke rumah kami....walaupun ada nada kecewa kerana tidak dapat menerima tetamu yang mempunyai ilmu agama yang tinggi ke rumah....



Najwa bergambar kenangan
dengan Ustazah Noraslina
Istari UZAR







Depan pintu masuk Konsulat Malaysia








Najwa bersama geng usrah dari Bingen








Fazrul (bertopi) dan Radin(depan akin, baju berbelang) atas Tram








No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg