Saturday, October 31, 2009

Anakku yg ramai peminat....

Seperti mana you all tahu..saya ada 3 org anak...yg sulung lelaki, dipanggil Abe, 7thn, kedua perempuan dipanggil Ada, 6thn, dan yg bongsu Aqin 5 thn...

Dalam ketiga2 anak2 saya ni..Ada yg paling lancar berbahasa German...Abe?..entah..saya tak pernah dengar dia speaking German depan saya mahupun abahnya...Aqin hehehe...diani special sikit...dia guna pendekatan hemtam sajalah...ehehehe..dia mmg speaking German..tapi takder grammar...ikut suka dia jer nak bercakap....jadila tu....

Tapi walau Ada lancar berbahasa German tapi kawan2nya tak seramai kawan2 Abe...itu yg saya pelik...macam mana dia boleh ada ramai kawan sedangkan dia tak bercakap...guna bahasa isyarat jer kot?itu sangka saya la...

Macam mana saya tahu Abe ramai kawan?hmmm masa dia di sekolah tadika dulu…tiap kali saya pegi ambil anak2 balik sekolah…kiri kanan depan belakang....semuanya panggil nama dia...hish...pening...memang nama anak2 lain pun disebut juga..tapi tak seramai yg menyebut nama Abe....begitu juga kalau kami sekeluarga berjalan2 sekitar Wallrabenstein ni....ramai betul yg memanggil namanya...hinggakan budak yg seperti bukan sebayanya pun dok memanggil namanya juga...hihihi...

Suatu hari tu...ada seorang bapa telefon suami saya...minta izin nak bawa anak saya bermain dgn anaknya di rumahnya...hmm di sini saya puji sikap begini...katanya anaknya suka sgt bermain dgn anak saya....kamipun takder masalah...elok juga dia tak duduk di rumah saja...dok bergaduh tak henti2 dgn adik beradiknya...itu berebut..ini berebut...gaduh..berbaik...gaduh baik...itu jer la rutinnya...jadi bila tiba hari yg telah ditetapkan..si bapa budak tu datang menjemput di rumah kami...dia siap beritahu pukul berapa dia akan hantar anak saya pulang...sempat juga dia bertanya apa yg anak saya dibenarkan makan...kiranya toughtful juga orgnya...(kalau dia tak tanyapun..saya akan jelaskan sblm dia ambil anak saya)...apapun saya mmg dh siap pesan pada Abe...apa yg dia boleh makan dan apa yg tidak...

Jadi bila Abe jer yg dijemput..apalagi...Ada n Aqin pun dok menangis nak ikut la....hehehe..nak buat macam mana..dh anak dia nak main dgn Abe jer...ops lupa nak beritahu...nama budak yg nak main dgn anak saya tu Lucas...umur muda setahun dr Abe...maklum la Abe ni mmg tua setahun la dr budak2 lain dlm kelasnya...sbb kalau nak diikutkan dia patut masuk sekolah rendah dh masa tu...tapi oleh sbb dia tak tahu sepatah pun bahasa German...jadi elokla dia gi tadika dulu...

Lucas ni pun baik budaknya...ayahnya dah tua (dah 50 lebih)hehehe..menurut kata ayahnya,Jürgen...dia dapat Lucas sbb ‚accident‘ hehehe..tak plan...malu la dia dh tua...ada anak kecik pulak...heheh..ingatkan kat Msia jer malu kalau dh tua2 ada anak kecik... masa dia hantar anak saya pulang...anaknya terus meluru masuk dalam rumah saya...dah tu tak nak balik rumah dia la pulak...hihihi budak...mana2 pun serupa...

Sejak dr hari tu..beberapa kali jugala Mr Jürgen ni dtg ambil anak saya dan setiap kali itula Ada dan Aqin menangis nak ikut..ada juga sekali tu bila dia tengok budak2 tu menangis...dia ambik kesemuanya...hihihi...tapi hmmm macam saya dh agak la...mesti dia pening punya heheheh...lepas tu dia hanya ambil Abe jer la...

Selain ayah Lucas ada lagi ibubapa budak2 lain yg menelefon saya minta izin nak bawa Abe ke rumahnya bermain dgn anak mereka...dan setiap kali itula juga Ada dan Aqin menangis...hish...pening juga dibuatnya....Ada selalu juga bertanya kenapa mereka tak jemput dia dan Aqin..hihihi...mudah jer jawapan saya...‘manala ibu tahu...‘ hihihi...

Hari ni...31 Oktober 2009 buat pertama kalinya saya pergi ke perjumpaan ibu bapa utk kelas Abe...kelas Ada takder buat lagi...bagus sistem begini..di mana ibubapa berjumpa secara personal dgn cikgu..abubapa lain takder...cikgu akan beritahu apa yg dia nampak pada anak kita...apa yg anak kita lemah...apa yg bagus...sumer2 la...jadi tadi lepas cikgu minta saya terangkan serba sikit latar belakang saya dan keluarga...diapun terangkan pasal Abe...terkejut juga saya bila dia cakap anak saya sgt pandai dalam Matematik dan bahasa German! Haaaa...kalau Matematik tu mmg la saya akui..Abe ni mmg minat dgn kira2...tapi bahasa German? Hihihii...cikgu ni silap org tak?

Saya tanya pada cikgu..macam mana dia boleh cakap Abe pandai bahasa German sedangkan saya tak pernah dgr spatahpun dia bertutur bahasa German!...cikgu senyum jer...dia cakap..Abe mmg gitu...dia sgt pemalu nak bercakap..tapi kalau cikgu suruh juga dia cakap...dia akan bercakap dalam bahasa German dgn baik. Dan cikgu menyambung lagi...Abe mmg ramai sgt kawan dalam kelas ni...jadi mmg dia tak ada masalah nak bertutur dlm german...sumer kawan2 dalam kelasnya sgt sukakannya hingga kadang kala bila dalam kelas tu dibentukkan kumpulan..Abe pening nak masuk kumpulan mana satu...semua nak satu kumpulan dgn nya..hehehe...Alhamdulillah...dulu sebelum dtg German ni..saya bimbang juga kalau anak2 saya dibuli kerana saiz yg kecil berbanding budak2 German yg lain...tapi Alhamdulillah...kebimbangan saya tak berasas sama sekali...

Petang tadi...dalam pukul 3ptg...tetiba ada seorg bapa datang menjemput Abe lagi..aik! bila masa pulak ayah budak ni booking? (cheee wahhhh siap kena booking hihihi) takder la...saya heran..itu jer..takder beritahu apa2 tup2 dtg nak ambil anak saya..rupanya dia dah pesan pada Abe utk beritahu pada saya dan abahnya..(mungkin sbb selama ni mmg saya mudah berkira dgn semua ibu bapa ni...jadi kali ni mereka pesan pd anak saya jer)..tapi takper la..selagi mereka dtg jemput...tak mengapala...

Malam ni saja..beberapa kali loceng pintu rumah kami dipicit...setiap kali itu la saya ingatkan ayah Leon (nama anaknya) dtg nak hantar Abe...tapi salah...budak2 yg berpakaian macam ahli silap mata lagaknya yg dtg...dh abahnya yg dok buka pintu..bila abahnya tengok bukan Abe...maka diapun tutup balik la pintu tu....(sbb loceng kat luar rumahtu ada 3..menandakan ada 3 keluarga penghuni dalam bangunantu..jadi abahnya ingat budak2 ni salah picit loceng.....

Untuk kesekian kalinya..loceng rumah dipicit lagi...kali ni abahnya dh malas nak gi buka pintu....Ada pun pergila buka pintu rumah...di lihatnya budak2 pakai pakaian pelik2 gitu..dia dah tahu..budak2 ni menyambut hari Halloween (mana tak nya...dalam seminggu ni...perkataan Halloween tu tak pernah lekang dr bibir mereka...punya la semangat nak menyambutnya) Ada berlari mendapatkan saya dan dgn gembiranya minta coklat dr saya...saya tanya nak buat apa?..katanya nak diberi pada budak2 Halloween tu...hish....apa la...saya jelaskan padanya..kita org Islam...tak boleh sambut Halloween...dan saya minta Ada pergi bg tahu budak2 tu...kita takder coklat nak diberikan...Ada muncung...dia cakap kalau tak nak bg coklat...ibu dan abah jer yg bg tahu budak2 tu...dia tak nak cakap...malu....hmmm budak...akhirnya abahnya keluar bg tahu yg kami takder apa2 coklat nak di beri....dn budak2 tu berlalu gitu jer...

Dalam kami dok menunggu Abe pulang...tup...sekali saya teringat! „Ha...abah..entah2 Abe tu pun dok gi berjalan rumah ke rumah kutip coklat jugak kot?“alamak! elok jer lepas saya cakap gitu...loceng rumah berbunyi sekali lagi....kali ni abahnya yg gi buka pintu...dan seperti apa yg saya cakap tadi...di tangan Abe penuh dgn coklat! Huhuhuhu...

Dan belum sempat saya nak buat soal siasat..Abe dgn gembiranya beritahu..dia gi jalan dgn Leon rumah ke rumah kutip coklat pakai baju macam magician...seronok!!! beria2 betul dia bercerita....hmmm nampaknya malam ni kena ada sesi mencuci minda la hihihi....

Tu la bila kita tak ambik endah tarikh2 perayaan agama lain...bukan utk sambutan..tapi sekadar mengetahui dan boleh mengelakkan apa yg sepatutnya boleh di elak.

Wallhua‘lam

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...