Tuesday, October 6, 2009

Program dengan Student Junior......

"Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)." - Surah Al Maidah, Ayat 3.

Alhamdulillah.... berdasarkan kepada pengajaran dari Al Quran berkaitan konsep bertolong-tolong kearah kebaikan dan taqwa dan bertolong2 dalam jangan melakukan dosa maka satu usaha bersama2 dengan adik2 junior telah diadakan di Bingen walaupun pelbagai cabaran terpaksa ditempuhi seperti masalah peserta (satu2 tempat x ramai student) dan jarak (perjalanan yang agak jauh 5-6 jam atau lebih).

Dengan usaha yang sekadar termampu, alhamdulillah Allah permudahkan dalam menempuh cabaran tersebut.


Pada mulanya program yang dirancang bersama junior ini akan dibuat di Bayern kira2 6 jam dari Bingen tetapi tarikh yang dicadangkan bertembung dengan satu program yang melibatkan student msia di sana so terpaksa ditukar ke Bingen pada saat2 akhir. Mungkin ada hikmah di atas permasalahan itu.

Antara hikmah yang terzahir ialah bila di tukar dari Bayern ke Bingen ialah group muslimat dapat bersama2 berkumpul dan berpeluang mengadakan program seperti yang di lakukan oleh muslimin (Di Bayern program yang dirancang utk muslimin sahaja). Ini kerana selama ini mereka tidak pernah bersua kerana usrah diadakan secara 'online`.


Akhirnya program selamat di adakan dengaan 2 slot utama iaitu "Cabaran Muslim di Jerman" dan "Tips pelajar Cemerlang". Slot "Cabaran Muslim di Jerman" ini merupakan satu perkara baru bagi adik2 junior kerana suasana berbeza antara Malaysia dan Jerman. Antara perkara yang di kupas dalam slot "cabaran Muslim di Jerman" oleh Ustaz Ahmad Rafizi selaku Naqib ialah:-

Us. Rafizi sedang memberi kupasan....

*Persoalan Solat (waktu musim siang panjang yang mana waktu solat isyak kul 12.oo malam dan waktu subuh kul 2.30 pagi. Juga cara2 mengambil wuduk tanpa membuka stoking dan juga solat jamak.)
*Persoalan makanan halal, haram dan syubhah.
*Persoalan sosial di Jerman.
*Cara2 untuk mengelak dari terpengaruh dengan persekitaran maksiat.

Manakala bagi slot "Tips pelajar cemerlang" pula, abang2 senior banyak memberi tips kepada adik2 junior cara2 yang terbaik daripada pengalaman mereka selama 4 tahun belajar di Jerman ini. Antara yang disentuh dalam slot ini seperti:-

*Perbetulkan Niat.
*Jangan "last minute" utk study.
*Cepat2 tanya lecturer.

Alamdulillah respon dari adik2 junior memuaskan kerana terdapat perkara baru yang mereka dapat dari program ini. Juga mereka dapat mengenali antara satu sama lain, memandangkan mereka semua tinggal jauh antara satu sama lain. Begitu juga dengan kami semua dapat mengenali antara satu sama lain yang dapat membentuk ukhuwwah Islamiyyah di Jerman ini.

Mudah-mudahan dengan adanya program sebegini dapat meembina pelapis bagi meneruskan usaha murni ini. Ucapan Jazakallahu khairan kasira kepada semua: Naqib-ustaz Ahmad Rafizi, akhi sharfi, akhi arif, akhi saiful, akhi shamsul, akhi akmal dan adik2 junior-ahmad, zuhaili, firdaus dan lain2.

Semoga Allah memberi ganjaran yang besar untuk bekalan di negeri akhirat nanti oleh kerana kita menghabiskan masa, tenaga dan wang ringgit tanpa dipaksa untuk ke program ini.

Wallahua'lam.

2 comments:

oh said...

alhamdulillah....semoga segala usaha mendapat keberkatan dan keredhaan Allah swt di negeri yang kekal abadi kelak.....

alrijalnajwa said...

Insyaallah....semoga kita dapat mewarisi perjuangan kita kepada pelapis akan datang. Semoga kita mendapat pahala berterusan dengan program2 sebegini....amin

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg