Monday, August 17, 2009

Cuti-cuti ke Rüdesheim...


Hari Sabtu lepas bersamaan 15.08.2009 kami sekeluarga sempat la mengatur plan utk gi berjalan ker Rüdesheim..satu kawasan pelancongan di wilayah Hessen ni juga...dulu kami sekeluarga pernah pegi dh masa mula2 sampai ke tanah German ni..masatu program orientasi yg uni saya aturkan...tapi oleh sbb waktu tu dalam bulan Ramadan..jadi tak leh la nak enjoy sgt...sbb memang dahaga...org2 german ni kuat stamina dia...berjalan jauh pun macam takder apa masalah jer...kita ni yg semput....

So kali ni...memangdangkan dah dekat nak sambut Ramadan...so nak la gi jalan2..lagipun dh 2 minggu jugala suami n anak2 tak ke mana2...sian juga kat mereka...saya ni takper la...kuar juga gi keje...walaupun bukannya best pun gi keje...tapi at least saya kuar la juga...

So sebagai meraikan anak2 dan suami...hari Jumaat lagi saya dh tempah bas (bg sesiapa yg tak baca entry terdahulu..bas di sini hanya beroperasi hari berkerja saja...hari Sabtu, Ahad dan cuti awam...bas tak beroperasi melainkan upon request...) so saya tempah bas pukul 9.20pg...

Esoknya tu, lepas siapkan bekal makan sikit sebanyak...kami pun berangkatla...Alhamdulillah..sumernya berjalan lancar...dr Wallrabenstein ni...naik bas yg ditempah tu..then..naik tren ke Wiesbaden...dr Wiesbaden ke Rüdesheim..

Opp lupa pulak nak citer..sebenarnya ada sahabat dari Bingen nak mari rumah...dh kebetulan Bingen n Rüdesheim ni bersebelahan jer (dipisahkan oleh sebatang sungai..boleh nampak dalam gambar2 tu)..jadi kami janji nak jumpa di Rüdesheim je la...

Sampai jer di Rüdesheim...rupanya ramai betul pelancong asing...yer la...musim summer la katakan...seronok la berjalan...waktu siang pun panjang...kalau ikutkan hati memang la nak gi jalan jauh sikit..hehehe..tapi memandangkan saya dh mula praktikal...so takleh la nak panjang langkah...takut nanti tak sempat balik...hehehe...

Elok jer sampai tu..anak2 dh minta nak makan...apalaaaa...baru kejap tadi makan kat rumah...dh lapar balik..huhuhu...nak buat macam mana..kena la layan dulu mereka ni..kalau tak mereka tak nak jalan...so bila dh jumpa port menarik sikit..kami pun berenti la utk makan kejap...si abah nya sempat la snap menyenap pemandangan yg semuanya cantik2 kat sini...

Siap makan tu kami tak buang masa...terus berjalan..kat sini jalan jauh pun tak terasa sbb byk betul benda yg menarik perhatian...hehehe...apa lagi kedai2 la...bg saya murah la harga2 barang kat sini..walau ramai pelancong..nampaknya hrga barang takder la mereka ketok sgt...ok la...

So..sempat la beli sesuatu utk dihadiahkan pada kedua2 ibu tersayang di Msia..hehehe...sepanjang berjalan tu..byk betul kedai jual aiskrim...anak2 apa lagi...asyik mintak jer la...payah gak nak elak...haa kalau tengok dalam gambar tu ada yg muka muncung tu...itu la penyebabnya hahaha...bukan apa...Rüdesheim ni tempat pengeluar Wine infact masa kami gi tu adalah pesta Wine...so kami ni risau gak sipembuat2 aiskrim ni campurkan Wine ke dalam aiskrim tu....so sepanjang jalan nak naik cable car tu...saya boleh la bg bermacam2 alasan utk elak dr anak2 minta nak beli aiskrim tu....

Tiket nak naik cable car boleh tahan gak harganya...kalau utk return ticket..6.60€ utk adult...utk budak2 1€ jer....tapi kalau utk one way jer 4.50€...so kami pun ambil yg return ticket la...

Subhanallah...cantik betul pemandangan dr atas cable car ni...tanaman anggur saujana mata memandang...tapi anggur kat sini bukan ditanam utk di makan buahnya...tapi utk dibuat Wine...ada satu gambar tu kami bergambar di museum Wine...tapi kami tak masuk la...tak minat pun nak tengok macam mana depa ni buat wine....

Sampai kat atas bukit tempat cable car mendarat tu...kami sempat la gi jalan2 kejap sekitar atas bukit tu...cantik betul pemandangan dr sini...tengok jer la gambar tu yer...payah nak citer la...hehehe...kat atas ni pun ada gak kedai jual aiskrim...aduhhh penin la nak elak...tapi takper...kami berjaya gak pujuk dgn umpan...“turun nanti kita beli yer“..

So bila dh turun tu kena la tunai janji...kami duduk berehat kejap kat satu tapak pesta ni...(pesta Wine ni la...tapi malam la pesta ni berlangsung...siang ada tapak jer la...ada la kedai2 makan buka dekat2 situ)..si abah kena la pegi cari aiskrim...sambil2 kami menuggu sahabat dr Bingen ni tadi...janji nak jumpa kat situ la...

Alhamdulillah..berjaya juga abahnya cari kedai aiskrim halal...kat kedai org turki la...sambil2 dok menunggu sahabat dr Bingen tu..saya sembang dgn sorang nenek yg duduk ambil angin kat tempat saya berehat tu...tanya betul ker mereka ni buat aiskrim campur Wine...dia jawab tak semua campur dgn wine..tapi kalau campur tu...sedap...hohoho...tu yg risau tu...nasib baik la tak beli kat kedai bukan Islam....katanya kalau nak lebih selamat...tanyala samada mereka buh Wine atau tak...hmm takper la...tak tanyapun...kira ambil langkah selamat la....toksah beli kat kedai bukan Islam la...

Akhirnya sahabat yg kami tunggu tu pun tiba...jadi kami pun berangkat balik la ke Idstein...

Dalam tren tu kepala saya dh mula rasa sakit...mungkin penin dgn anak2 yg dok buat bising mmasa menunggu tren tadi...tapi rasa sakit tu masih boleh tahan lagi...hinggala kami tiba di Wiesbaden...kami singgah kejap utk sembhyang zohor...lagipun hajat sahabat dr Bingen ni sebenarnya nak buat BBQ kat rumah kami...so kena la singgah di Wiesbaden utk beli barang2 yg perlu...

Dalam bas dr Wiesbaden menuju ke Idstein tu...kepala saya dh semakin sakit...rasa dh tak tahan sgt2...masa tu dh tak peduli apa org lain fikir...saya baring jer atas riba anak....tetiba rasa nak muntah...hah sudah! Cepat2 saya suruh anak pergi minta plastik dr abahnya yg duduk di tempat duduk belakang...tapi saya berusaha sungguh2 utk tak muntah...bukan apa..malu la sbb suasana dalam bas tu sunyi...so kalau saya muntah...semua mesti tengok kat saya punya....tu yg dok menahan tu...

Alhaamdullah..sempat juga tiba di stesen bas Idstein...tapi kat sini memang dh tak tahan dah...terus jer muntah...suami dn sahabat tadi menguruskan teksi nak balik ke Wallrabestein...saya dh tak boleh nak function dah masa tu...kesian mereka...anak2 pun saya dh tak peduli dh...

Sesampai jer kat rumah..saya terus makan ubat dan tido...tapi takleh tido gak sbb terlalu sakit...dok guling2 gak la...kesian pada tamu kami...kira layan diri la..maaf la Saiful yer...tapi Alhamdulillah..Saiful ni kira sempoi la...dia n suami la dok memasak kat dapur...rasa bersalah pun ada gak..tapi nak buat macam mana...

Dalam dok guling2 tu teringat pulak hari tu ada usrah...huhuhu...minggu lepas dh tak join...minggu ni tak join lagi...maafkan kna yer....insyaAllah kalau takder aral melintang kna akan join minggu seterusnya...

Sebenarnya...kalau diteliti...setiap kali saya gi jalan2...setiap kali itu la saya kena migrain...huhuhu...tapi tak tahu macam mana nak elak dr kena migrain ni...bila dh kena tu...memang kesian pada suami..sbb dia kena uruskan anak2...tapi nak buat macam mana...ikutkan hati saya..memangla serik nak gi jalan2...sbb migrain ni sakit...sakit sangat2...tapi yer la...kalau tak grab peluang ni utk gi tengok tempat2 ciptaan Allah yg lain...bila lagi yer tak? Jadi mahu tak mahu...kira bersabar la juga...

Wallahu’alam...enjoy the pictures...













1 comment:

iu rf said...

seronoknyaaa.... cantik la tu...gamba2 :D

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg