Sunday, August 2, 2009

Kasih sayang suami isteri....

2-3 hari ni web2 popular seperti zaharuddin.net dan Saifulislam.com memposting permasalahan kekeluargaan yang banyak berlaku terutamanya di kalangan orang2 Islam mudahnya orang Malaysia. Dulu rasa2nya kes2 zina, curang dan sebagainya ini sangat2 jarang terdengar..atau mungkin sbb dulu takder ruang macam blog2 gini..atau mungkin juga sudah berleluasa dr dulu tapi saya jer yg tak tahu...sbb bg kita kes2 zina ni berdosa besarrrrrr...nak nyebutnya pun takut...jadi saya ingat tak byk berlaku....rupa2nya silap....

Bila terbaca komen2 yg diberikan dalam entry2 beberapa web berkaitan masalah ini...masyaAllah...seriusnya masalah ni....ramai isteri2 curang pada suami....suami2 curang pada isteri...anak2 muda dgn nafsu muda mereka...huhuhu...sedihnya....

Apa sebabnya jadi begini yer?

Nak kata seseorang tu takder pegangan agama…kadang2 org yg tinggi pengetahuan agama pun ada juga terlibat..begitu juga di kalangan professional…pendek kata soal nafsu ni…semua tak ketinggalan…itu yg menakutkan…perkara sebegini boleh terjadi kepada sesiapa saja…itulah kejayaan syaitan namanya….lagi tinggi pengetahuan agama…lagi tinggi pangkat setan yg diarah menggodanya…na’uzubillah…huhu…takutnya….

Dalam dunia tanpa sempadan ni…teknologi yg semakin canggih…memang ada baik dan buruknya…terpulangla pada seseorg tu nak ambik yg baik atau yg buruk…atau nak ambik kedua2nya sekali…tepuk dada tanya iman. Saya ni nak kata ambik yg baik semua pun kengkadang ambik gak yg tak baiknya hehehe…ada gak torent citer2 anak2…Hindustan pun ada gak hihihi…

Tapi Alhamdulillah dgn kemajuan teknologi inilah kita anak2 yg berada nun jauh di perantauan terasa dekat dgn ahli keluarga…tiap hari boleh chat dgn ibu bapa…opah, tok wan, tok ayah dan tok mek…boleh tengok cucu2 kesayangan mereka walau jauh dr mata….itu salah satu dari berjuta kebaikannya…

Boleh juga dijadikan medium dakwah….kdg2 kita ni terlalu sibuk nak gi surau atau ke majlis2 ilmu…dgn tenknologi gini boleh juga si ‘rohani’ mendapat makanannya…hihihi…

Malangnya…tak sikit juga memilih utk gunakan teknologi ini ke arah yg membawa murka Allah silelaki dan perempuan yg dh berumahtangga dan mempunyai keluarga masing2 bermain cinta di alam maya…mula2 sekadr suka2 atau utk meluahkan masalah yg terbuku di hati……lama kelamaan jatuh cinta…dan kesudahannya…dapat dosa…sbb curang pada pasangan masing2…

Bukan sikit kes2 sebegini…rakan2 terdekat juga ramai terjerumus dalam hal sebegini…kesian pada pasangan…kadang2 perihal rumah tangga ni memang ada naik turunnya…bergantung kpd macam mana kita nak handle la…tipu la kalau dalam satu2 rumahtangga tu asik bahagia jer manjang…Cuma sebagai suami atau isteri…jika berlaku sebrg krisis janganla pula lekas menjadikan alasan utk curang.

Apapun sbg pengemudi bila berlaku apa2 keretakan…janganla tunggu terbelah….usahala utk baiki…sbb ramai menjadikan factor penolak ini utk curang…apatah lagi jika di luar sana ada factor penarik (ada pula sisuami org atau siisteri org yg kononnya concern terhadap nasib kita). Bila kedua2 faktor ini datang serentak…itu yg menyebabkan satu2 rumahtangga tak dapat diselamatkan.

Kalau sekadar ada factor penolak saja…mungkin lambat sikit kot utk bercerai berai ni…tapi kira dah macam retak menanti belah la…tunggu ada reason lain jer utk berpisah…begitu juga kalau ada factor penarik saja…tapi factor penolak takder…insyaAllah rumahtangga masih boleh bertahan…sbb biasanya isteri2 atau suami2 yg baik ni…walau ada org dok ngorat kat luar sana…tapi kalau rumahtangga dok aman bahagia..buat apa nak cari pasal yer tak?

So mudahnya…jgn bagi kedua2 faktor itu dtg serentak…baiki yg mana kita boleh baiki…hindari sebarg bentuk godaan yg terrrlalu banyak dn mudah secara maya ni….kalau nak curang…hari2 boleh curang…tak kuar rumah pun boleh curang….Cuma kena selalu ingat….kalaupun kita tak Nampak Allah….tapi Allah Nampak apa yg kita buat…walau sebesar zarah pun….ada sipencatatnya….

Bagi isteri2 yg baca entry saya ni…kita sama2 la cuba elak godaan2 yg dtg…apa lagi secara maya ni….kadang2 walau dh tertulis status ‘ibu kepada ? cahaya mata’…’isteri kepada ?’ masih juga ada sipengganggu rumahtangga ini ingin menguji…jadi fahamila strategi setan ni….jangan pula kita terasa nak test market hihiihi…toksah risau…kalau suami masih sayang…itu tandanya saham masih tinggi…berusahala utk jaga kasih sayang itu…jangan mencari kasih lain yg sgt2 tidak pasti….

So kasih sayang dan cinta bersama pasangan yg sah ni sentiasalah dipupuk agar yang layu kembali segar…..

Dari Ibnu Abbas R.a, Rasulullah berkata:

“Perasaan kasih adalah kecintaan suami kepada isterinya, perasaan sayang adalah sayangnya suami kepada isterinya meskipun ada keburukan pada dirinya....“ (Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas)

Wallahu’a’lam

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...