Sunday, August 23, 2009

Anak-anakku mula berpuasa...

Syukur tak terhingga tanpa disuruh2...si sulung Abe..minta nak berpuasa...Ramadan tahun lepas semasa di Malaysia saya ada menyuruh anak pertama dan kedua mula belajar berpuasa...memang mereka ni bab2 gini mudah dengar kata...hehehe...(bab main yg takmo dgr tu..) mereka siap bangun bersahur bersama2...takder masalah utk mereka bangun...tapi faham sajala...bila pergi ke tadika..kawan2 lain tak puasa...dah tu pulak di tadika makanan disediakan..hmmm memanglah budak2 ni tak tahu apa2..terus la makan...huhuhu...

Oleh sbb selama ni pembantu rumah saya yg menghantar mereka ke tadika (sbb tadika dekat jer dgn rumah..jadi diala yg hantar dan ambik anak2 dr tadika)..jadi saya pun tanyala pada dia..‘tak beritahu pada cikgu ker..yg anak2 saya puasa?‘...pembantu saya pun cakap la..yg dia ada bg tahu tapi mungkin juga cikgu ni kesian kot pada anak2 saya ni....dok tengok budak2 lain makan...hmm gitu la...jadi tahun lepas tu mereka cuma sekadar berpuasa hingga time makan di tadika la...hehehe..takper la..yg penting mereka belajar berpuasa...

Di sini...oleh sbb kali ni Ramadan jatuh dalam musim summer...yg waktu siangnya panjang..jadi saya tak pulak terfikir nak minta anak2 saya berpuasa...lagipula saya pernah ganti puasa dalam musim summer...terasa nak pengsan pun ada juga...tapi mungkin juga sbb masa tu saya tak bersahur..juga kerana keje2 yg byk di tempat praktikal ditambah pula dgn bentuk muka bumi yg berbukit di Idstein ni...yg mana saya kerap hanya berjalan kaki saja utk ke mana2...memang terasa tak tahan...sbb tu la saya tak minta anak2 puasa kali ni...

Tapi Allah tu maha kuasa...masa bersahur hari kedua berpuasa..mereka juga bangun sekali...siap tanya kenapa tak gerak mereka sekali...terharu rasanya...jadi haritu kami bersahur bersama anak2 yg berusia 5,6 dan 7 tahun...tapi menjelang tghari anak bongsu dan kedua dh lemah longlai...merengek minta nak makan....saya cuma umpankan mereka dgn mainan PS2 dan Wii jer..tapi itu hanya jalan kejap jer...main pun kejap jer...heheh lapar betul tu...macam mana nak main...jadi saya pun berila izin mereka makan...

Tapi anak sulung masih kuat bertahan...saya bangga dgn nya...selama ni anak2 selalu kata saya garang berbanding dgn abahnya yg lebih lembut pendekatannya...tapi haritu..saya cukup lembut dgn si sulung...menjadikan anak2 lain jeles hehehe...saya berjanji nak belikan apa saja yg dia minta jika dia berjaya puasa penuh 30 hari (sedangkan hari pertama tak posa dah hehehe)..saja nak berikan semangat padanya...

Abe pulak..tetiba dtg pada saya minta nak makan ayam masak pedas berbuka nanti...saya pun angguk jer...‘boleh...nanti ibu masakkan‘ janji saya....lepas tu tengok pulak tv...citer katun..si katun tu makan sandwich...dia pun minta nak makan sanwich juga...saya pun cakapla padanya...‘tadikan minta ibu masakkan ayam pedas...ni nak makan sandwich pula...yg mana satu Abe nak ibu buat ni?‘..Abe pun cakap la...‘ibu masaklah 2 sekali...mula2 kita makan sandwich dulu..lepas tu kita makan ayam pedas pulak‘...then saya cakap balik...‘banyaknya Abe nak makan...habis ker nanti?‘...dgn selambanya dia jawab...‘takper Abe makan sumer...Abe lapar ni...‘ hehehe...saya arif sgt dh perasaan kanak2 kalau berpuasa....saya pun mula puasa seawal umur 6 thn lagi...malah kami adik beradik memang dh di latih puasa dari kecil....memang perasaan lapar..dan nak makan apa saja yg dilihat oleh mata tu perasaan biasa...

Saya cakap pada Abe..nanti saya buatkan sumer yg dia nak makan...suka dia...melihatkan rapatnya saya dgn Abe..anak2 lain minta nak puasa esok hari hehehe…menjadi strategi saya…dah tahu dh tu...nak saya layan mereka manja macam saya layan Abe la tu...

Teringat masa kami adik beradik kecik2 dulu...mak kami pun ikut juga kehendak kami...tapi tak la sumer...heheh..kalau ikut..bankrupt la..sumernya nak makan...dh tu bila mak dh siap masak..minta kami sedekahkan pada jiran2...siap tak nak kasi lagi..takut tak cukup...tamaknya...

Bila dekat nak berbuka pula..sumer pakat2 cari tuperware bekas air yg paling besar dan tinggi...yer la nak buh air batu byk niiii...hehehe...sekali sekala mak ayah tunai kan permintaan kami nak minum air tebu....punyala seronok....dah tu berebut2 org tu kata dia sikit la, org lain bykla..walhal bukan lebih byk pun...lebih kurang jer sumernya...tapi bebudak punya perangai...paras air di tupperware tu di ukurnya...nasib baik tak pakai penyukat....hihihi....manis betul kenangan masa tu...

Saya ingat lagi tiap kali saya balik sekolah...terus buka baju...cari lantai rumah yg bersimen...baring tak pakai baju kat situ...hmmm nyamannya...tak cukup dgn tu...gi belakang rumah cari daun pokok keladi yg besar2...tekap dekat muka...sejukkkk...itu belum lagi bab mandi...kalau selama ni memang liat nak mandi..bulan puasa sumer rajin mandi..tapi jgn salah faham yer...kami adik beradik tak pernah curi2 minum atau makan...walau mak ayah tak pernah marah kalau tak puasa...tapi kami tak pernah pula tak puasa ataupun berlakun puasa...sbb mak cakap walau mereka tak nampak...Allah nampak samada kami puasa atau tak...cukup dgn itu...kami tahu Allah sentiasa tengok kami....jadi walau kadang2 bila mandi air termasuk dalam mulut...cepat2 kami ludah balik...

Hmm semuanya dh berlalu...tapi saat2 tu memang membahagiakan...

Hari ni hingga saat entry ni ditulis..ketiga2 anak saya masih berpuasa...Cuma si kakak dh lembik longlai hehehe...takper..kalau dia betul2 tak tahan...biarla dia berbuka jer....Cuma si bongsu tu dok perli dia...mengatakan dia pun masih posa lagi sedangkan dia kecik lagi...hihiihi...

Apapun sebagai ibu bapa...ajarlah anak2 kenal dgn rukun Islam ketiga ini...walaupun kecil2 gini mereka berpuasa kerana ganjaran yg kita janjikan...bukan yg Allah janjikan...tapi sekurang2nya mereka tahu perbezaan antara org Islam dan bukan Islam...sambil2 menawarkan mereka ganjaran2 tu...terapkan la ganjaran sebenar yg Allah janjikan dn juga mengapa Allah minta kita umat Islam berpuasa....supaya mereka faham dan tidak hanya menurut membuta tuli...

Wallahuaklam..

No comments:

Luxembourg, German (Saarbrucken dan Homburg)

Gambar kenangan di Hamburg

Video Klip Ziarah Ukhuwah di Hamburg

Loading...